Copa – Cogeca nie zgadza się na ograniczenia wobec biopaliw pochodzących z upraw rolnych, gdyż są one niezbędne z punktu widzenia pasz, energii i środowiska.
Podczas międzynarodowej konferencji „Fuels of the Future” („Paliwa przyszłości”) w Berlinie Pekka Pesonen, sekretarz Generalny Copa-Cogeca, powiedział, że nie możemy się zgodzić na ograniczenie stosowania biopaliw ani odwrócić się plecami do nauki i innowacji.
- Dokonaliśmy olbrzymich inwestycji na rzecz tego sektora po tym, jak w 2009 r. UE zobowiązała się do podwyższenia stosowania w transporcie biopaliw pochodzących z upraw rolnych oraz do zagwarantowania, że do 2020 r. przynajmniej 10% paliw wykorzystywanych
w transporcie będzie pochodzić z odnawialnych źródeł energii. Oznacza to olbrzymie korzyści dla wzrostu i zatrudnienia na obszarach wiejskich. Teraz Komisja Europejska odwróciła się do nas plecami i zaproponowała obniżenie o połowę tego ograniczenia, nie opierając się na żadnych opiniach naukowych. Sprzeciwiamy się sprawozdaniom, które wykorzystano, jako podstawą wprowadzenia czynnika ILUC dla dostawców paliw przedstawiających sprawozdania państwom członkowskim. Model wykorzystany w sprawozdaniach nie jest przejrzysty i nie nadaje się do precyzyjnego oszacowania zakresu zmiany użytkowania gruntów w państwach spoza UE
i wynikających z niej emisji gazów cieplarnianych. Powodem tego są uchybienia w weryfikacji danych oraz poważne problemy metodologiczne – mówi Pesonen.
Dlatego ,jak podkreśla sekretarz generalny Copa – Cogeca nie możemy zgodzić się na to, aby Komisja, poprzez ograniczenie stosowania biopaliw pochodzących z upraw rolnych, przeszkadzała państwom członkowskim w ich działaniach
Wzywam więc posłów do PE i ministrów UE, aby – w momencie uzgadniania przepisów dot. przyszłej unijnej polityki w zakresie biopaliw – opowiedzieli się za wyższym limitem, tj. przynajmniej 8% oraz 2% w przypadku biopaliw zaawansowanych do 2020 r. Włączenie sektora transportu do europejskiego systemu handlu uprawnieniami (ETS) również całkowicie podważy kryteria zrównoważoności dla biopaliw i biopłynów oraz jednolity rynek paliw –powiedział na zakończenie swojego wystąpienia Pesonen.