14 października weszły w życie nowe przepisy zwiększające limit zawartości biokomponentów w benzynach silnikowych. Nowelizacja ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw przewiduje podniesienie z 5 do 10 proc. dopuszczalnej zawartości biokomponentów w benzynach
Nowe regulacje wdrażają część przepisów dyrektywy 2009/30/WE, dotyczącej specyfikacji benzyn i oleju napędowego oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych.
Z uwagi na nieprzystosowanie części samochodów do tankowania paliwa zawierającego do 10 proc. biokomponentów (tzw. benzyny E10) do 2020 r. stacje benzynowe będą musiały prowadzić również sprzedaż paliwa z 5-proc. dodatkiem etanolu (E5). Za niespełnienie tego obowiązku będzie grozić kara w wysokości 10 proc. przychodu uzyskanego w okresie 30 dni przed rozpoczęciem kontroli przez Inspekcję Handlową.
Ustawa zobowiązuje też stacje benzynowe do oznakowania dystrybutorów na paliwo E10. Chodzi o informacje o zawartości bioetanolu oraz możliwości użycia tego typu paliwa w samochodach. Za brak takich danych będzie groziła kara w wysokości 5 tys. zł.
Ponadto nowelizacja m.in. wprowadza obowiązek monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych z paliw i energii elektrycznej wykorzystywanych w transporcie. W tym celu ustanawia tzw. Narodowy Cel Redukcyjny (NCR), który do 2020 r. ma wynieść 6 proc. (w stosunku do poziomu z 2010 r.), oraz określa zasady monitorowania emisji. Wykonanie NCR ma nadzorować Urząd Regulacji Energetyki.