Biogas Poland 2025 950
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Wesprzeć kinematografię europejską

26 listopada 2002

W niedzielę w Warszawie uczestnicy międzynarodowej konferencji na temat kinematografii przyjęli rezolucję, wzywającą państwa członkowskie Unii Europejskiej do wypracowania mechanizmów wspierających europejską kinematografię. Podczas obrad wielokrotnie zwracano uwagę na znaczenie kulturowe, edukacyjne, ale i gospodarcze i polityczne sektora audiowizualnego. Polski minister kultury, Waldemar Dąbrowski,  określił rezolucję jako formułę oddziaływania na świat polityczny, która pozwala osiągnąć lepszy poziom porozumienia pomiędzy środowiskami kreatywnymi w poszczególnych dyscyplinach kultury a politykami.

Zaczątkiem do przyjęcia rezolucji okazał się zapewne fakt, że europejski rynek audiowizualny jest zdominowany przez produkcje amerykańskie. Jak wynika ze statystyk, w 2000 roku udział filmów europejskich w dystrybucji w salach kinowych na rynku UE osiągnął swój najniższy poziom w historii – średnio 22%, udział filmów wyprodukowanych w USA – 74%. W 2001 roku w dziedzinie programów audiowizualnych Unia Europejska odnotowała deficyt handlowy w wysokości 8 mld 300 mln euro w stosunku do Ameryki Północnej, mimo iż – w liczbach bezwzględnych – Europa produkuje więcej filmów niż Stany Zjednoczone.

Przyjęcie rezolucji poparli przedstawiciele resortów kultury krajów Piętnastki i krajów kandydujących, m.in. Litwy, Czech, Słowacji i Słowenii oraz reprezentanci instytucji Unii Europejskiej i europejskich stowarzyszeń reżyserów filmowych i autorów filmowych.

Uczestnicy konferencji zwrócili się do państw członkowskich UE z apelem o: zapewnienie, że zostaną podjęte odpowiednie środki do zabezpieczenia dostępu europejskich dzieł kinematograficznych do kin, zapewnienie - poprzez wsparcie odpowiednimi środkami - dalszego rozwoju produkcji kinematograficznej oraz stymulowanie tworzenia się międzynarodowych powiązań specjalistów europejskich w dziedzinie filmu. zaapelowano również, by nadawcy telewizyjni państw członkowskich  przeznaczali co najmniej 3% obrotów na produkcję filmową i popierali różnorodność produkcji; przeznaczali przynajmniej 0,5% obrotów na koprodukcje europejskie oraz przeznaczali co najmniej 0,5%. obrotów na uzyskiwanie praw do nadawania europejskich dzieł kinematograficznych spoza kraju ojczystego.

Według europejskiego środowiska filmowego, skupionego wokół Federacji Europejskich Reżyserów Filmowych (FERA), rezolucja zawiera elementy, które mogłyby się znaleźć w europejskiej dyrektywie o kinematografii. Nad dyrektywą, która posłużyłaby harmonizacji niektórych regulacji prawnych dotyczących kinematografii w całej Unii Europejskiej europejskie środowiska filmowe pracują od wielu lat. Projekt dyrektywy przedstawiono podczas spotkania.


POWIĄZANE

Naruszenie polskiej przestrzeni powietrznej przez kilkanaście rosyjskich dronów ...

Wczoraj, 11 września, przed siedzibą Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Wars...

Polska wieś weszła w okres żniw z historycznym poziomem inwestycji. Inflacja w c...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę