Komitety Copa-Cogeca w trakcie debaty na temat europejskich polityk biopaliw i wpływu zmiany użytkowania gruntów na emisje gazów cieplarnianych stwierdziły, że unijny model obliczania wpływu biodiesla jest wadliwy u podstaw i znacznie różni się od modeli i klasyfikacji stosowanych w USA.
W trakcie obrad grupy robocze Copa-Cogeca szczegółowo omówiły sprawozdania oceniające wpływ zmiany użytkowania gruntów na emisje gazów cieplarnianych w związku z zapotrzebowaniem na biopaliwa w 2020 r., które zostały zamówione przez KE w Międzynarodowym Instytucie Badawczym Polityki Żywnościowej (IFPRI)1 i Wspólnym Centrum Badawczym (JRC)2.
- To absurdalne, że sprawozdania te promują ideę, że biodiesel z rzepaku jest gorszy niż bioetanol .Nie jest to wspólny pogląd wyrażany na szczeblu międzynarodowym. Wręcz przeciwnie, uznaje się, że amerykański biodiesel z canoli jest zaawansowanym biopaliwem – mówi Gerard Tubery, przewodniczący grupy roboczej Copa – Cogeca ,,Rośliny oleiste i białkowe’’.
Zdaniem Pekki Pesonena, sekretarza generalnego Copa – Cogeca biopaliwa przynoszą wiele korzyści takich jak redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz tworzą miejsca pracy na obszarach wiejskich.
Jak zaznacza Pesonen można je produkować w UE w sposób zrównoważony, nie ponosząc odpowiedzialności za pośrednią zmianę użytkowania gruntów. Zwiększona produkcja biopaliw w UE ogranicza ponadto presję wykorzystania gruntów w państwach spoza UE i pomaga w zwalczaniu wylesiania lasów tropikalnych.
W ocenie Copa – Cogeca rozwój produkcji biodiesla jest ważny, ponieważ rzepak może być równocześnie wykorzystywany w produkcji biodiesla jak i tanich pasz dla zwierząt. Jedynie część upraw roślin oleistych, zbóż i buraków cukrowych wykorzystywanych do produkcji biopaliw jest faktycznie przekształcana na energię. Większość z nich pozostaje w sektorze pasz. Jedynie 6-8 milionów ton oleju rzepakowego przerabia się na biodiesel, podczas gdy światowa podaż olejów i tłuszczy roślinnych wynosi 160 mt.
- Dlatego też nie można dopuścić do użycia tych sprawozdań w ocenie skutków opcji politycznych wniosków ustawodawczych UE w sprawie pośredniej zmiany użytkowania gruntów związanej z biopaliwami w 2012 r., podsumował Pekka Pesonen.
9590985
1