Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

W udekorowanych sklepach wydajemy więcej

5 stycznia 2016
Zespół naukowców z Uniwersytetu w Maastricht przeanalizował zachowania konsumentów związane ze zmianami wystroju sklepów. Badanie przeprowadzone przez dr Elisabeth Brüggen i dr Brama Fouberta potwierdza, że wyjątkowa i atrakcyjna atmosfera w miejscu sprzedaży, np. świąteczne dekoracje i muzyka, pozytywnie wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Ile pieniędzy wydamy w danym sklepie zależy również od tego, czy przyszliśmy z zamiarem kupna czegoś konkretnego i czy ktoś nam towarzyszy.

Badania naukowców z Maastricht pokazują, że zmiana aranżacji wnętrza sklepu, np. barwy oświetlenia czy rodzaju umeblowania, ma istotny wpływ na postawy i zachowania konsumenckie, które z kolei wymiernie przekładają się na wzrost sprzedaży. Pozytywne efekty skutkujące zakupami ujawniają się w poczuciu satysfakcji, postrzeganiu jakości i wartości asortymentu, a także wzrostem lojalności klienta wobec marki. Co więcej, dzięki nowemu, zaskakującemu i atrakcyjnemu otoczeniu, kupujący jest skłonny spędzić w sklepie więcej czasu, a także polecić zakupy w danym miejscu innym osobom. W konsekwencji konsumenci pozostawiają w odmienionych sklepach więcej pieniędzy.

Istotnymi czynnikami mającymi wpływ na decyzje o wydatku w odmienionym sklepie są: lista zakupów oraz to, czy kupujemy sami czy w towarzystwie. Gdy konsument udaje się do sklepu bez przygotowanego wcześniej spisu artykułów czy wybranej trasy, czyli spontanicznie, jego skłonność do poniesienia wydatków jest wyższa niż w przypadku starannie zaplanowanych wizyt w sklepie. Większe oddziaływanie odmienionego wnętrza obserwujemy również w sytuacji, kiedy zakupów dokonujemy razem z innymi osobami, a nie w samotności. Może się to wiązać z tym, że w towarzystwie chętniej rozmawiamy o zmianach, komentując je, co przyczynia się do podwyższenia oceny sklepu w oczach większej grupy.
 
Uczeni z Maastricht sugerują, że efekt zmiany otoczenia może być różnie nasilony w zależności od sektora - mniejszy w przypadku supermarketów, gdzie zazwyczaj dokonujemy zakupu zgodnie z wcześniejszymi założeniami, a większy w handlu detalicznym, który sprzyja spontanicznym zakupom.

- Wystrój sklepu odgrywa szczególną rolę w okresie przedświątecznym. Poszukując prezentów dla bliskich, bardzo często nie posiadamy sprecyzowanych planów, licząc na pomysł podsunięty np. przez sprzedawcę. Często towarzyszy nam ktoś z rodziny lub przyjaciół. Oznacza to, że wszystkie trzy czynniki stymulujące zakupy działają równocześnie, zwiększając naszą skłonność do poniesienia wydatku i potęgując zyski sklepów - tłumaczy dr Bram Foubert ze Szkoły Ekonomii i Biznesu Uniwersytetu w Maastricht.



POWIĄZANE

20 listopada 2024 roku, w Warszawie odbyło się VI Posiedzenie Krajowej Rady Izb ...

Minister Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy Witalij Koval oraz Minister Rolnic...

Według stanu na 20 listopada od początku tego miesiąca koleją na Ukrainie przewi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę