biogaz_09_2025

W sprawie wiejskiej oświaty

22 kwietnia 2008
Zdaniem członków Związku Gmin Wiejskich RP prowadzone obecnie przez Rząd RP prace nad zmianą prawa oświatowego oraz systemu finansowania polskiej edukacji tylko w części uwzględniają oczekiwania samorządów wiejskich. Preferowana przez ministerstwo Edukacji Narodowej koncepcja lokalnego „bonu oświatowego” jest skierowana do samorządów wielkomiejskich i powiatowych.
Jak podkreślają członkowie ZGWRP  ta propozycja jest oderwana  w swych istotnych założeniach od realiów wiejskiej oświaty. Problemem gmin wiejskich nie jest podzielenie części oświatowej subwencji ogólnej na kształcenie uczniów wiejskich szkół, lecz brak korelacji pomiędzy kwotą subwencji a rzeczywistymi kosztami prowadzenia szkół na wsi, przy jednoczesnym braku możliwości zasilenia lokalnego systemu edukacji środkami własnymi.Z tego powodu wszelkie prace nad systemem finansowania edukacji muszą uwzględniać dwa poziomy: bon oświatowy rządowy i bon oświatowy lokalny. Ten pierwszy, naliczany algorytmem podziału części oświatowej subwencji ogólnej musi zawierać koszty kształcenia niezależne od woli samorządów, a szczególnie pokrywać w całości koszty rzeczywistych wynagrodzeń nauczycieli, obsługi i bieżącego utrzymania budynków szkolnych. Aby spełniony był ten warunek, niezbędne jest wystandaryzowanie kosztów oświatowych w skali całego kraju. Na tej podstawie ustalić można wartość „bonu oświatowego rządowego”.
Dopiero spełnienie tego warunku pozwoli na skonkretyzowanie wartości „bonu oświatowego”, który będzie stanowił sumę tego pierwszego i drugiego, lokalnego, zależnego istotnie od woli i możliwości samorządu.
- Jest to jedyna, jak się wydaje, droga do rzetelnego zbudowania systemu finansowania polskiej edukacji. Jest to również jedyny sposób na powstrzymanie pogłębiających się różnic w dostępie dzieci i młodzieży do edukacji na dobrym, europejskim poziomie.
- Dlatego apelujemy o uwzględnienie wielokrotnie podnoszonych przez ZGWRP wniosków w sprawie: zwiększenia środków na oświatę w budżecie państwa, opracowania standardów edukacyjnych, subwencjonowania ucznia 6-letniego,ograniczenia roli kuratora wyłącznie do kwestii nadzoru pedagogicznego, możliwości przekształcania szkół bez konieczności ich likwidacji, pilnej nowelizacji Karty Nauczyciela, a szczególnie podwyższenia pensum dydaktycznego, likwidacji dodatków wiejskich i mieszkaniowych oraz odstąpienia od obowiązku corocznego uchwalania regulaminu wynagrodzenia nauczycieli przez Rady Gminy oraz uzależnienia zarobków nauczyciela od typu szkoły, w której pracuje.
Spełnienie tych warunków umożliwi racjonalizację wydatków na oświatę. Jest także ważne dla tworzenia „bonu oświatowego” w znaczeniu, jakie chcemy nadać temu pojęciu. Przyjmujemy z zadowoleniem, że prace nad zmianami prawa oświatowego zostały rozpoczęte. Ważne jest jednak, by zostały jak najszybciej zakończone rozwiązaniami, na które samorządy wiejskie czekają od lat – mówi Mariusz Poznański , przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP.


POWIĄZANE

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po upro...

Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków została wybrana nowa Rada Nadz...

Coraz większą popularność zyskują nowoczesne produkty na bazie naturalnych skład...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę