Poseł Piotr Walkowski, złożył interpelację w sprawie tzw. uboju rytualnego. Poniżej publikujemy odpowiedz jaką Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzieliło Marszałek Sejmu Ewie Kopacz.
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na interpelację Pana Piotra Walkowskiego Posła na Sejm RP w sprawie szybkiego wprowadzenia zmian do ustawy o ochronie zwierząt w zakresie tzw. uboju rytualnego, które zostało przekazane przez Pana Marka Kuchcińskiego Wicemarszałka Sejmu RP przy piśmie znak SPS-023-15113/13 z dnia 6 marca 2013 r., przesłanego za pośrednictwem Pana Michała Deskura Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przy piśmie znak DSPA-4810-2003-l(l)/I3 z dnia 12 marca 2013 r. uprzejmie informuję, co następuje.
Ad. 1. Przygotowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt w dniu 17 stycznia br. został przyjęty przez Komitet Rady Ministrów i skierowany do dalszych prac legislacyjnych. Projekt ten przewiduje wprowadzenie zmiany do ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106, poz. 1002, z późn. zm.), polegającej na uchyleniu w art. 34 ust. 1 w celu dopuszczenia możliwości uboju zwierząt bez uprzedniego ogłuszenia według szczególnych metod wymaganych przez obrzędy religijne, pod warunkiem, że ma to miejsce w rzeźni. Przepis taki jest zgodny z art. 4 ust. 1 i 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1099/2009 z dnia 24 września 2009 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania (Dz. Urz. UE L 303 z 18.11.2009, str. 1).
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedkładał ww. projekt do rozpatrzenia przez Radę Ministrów w dniu 12 lutego 2013 r. oraz w dniu 19 marca 2013 r., niemniej jednak Rada Ministrów, jak dotychczas, nie podjęła decyzji co do dalszego procedowania tego projektu.
Ad. 2. Ubój zgodny z metodami wymaganymi przez obrzędy religijne zasadniczo sprowadza się do uboju zwierząt bez ogłuszenia. Dotyczy to wymogów obowiązujących gminy żydowskie oraz większość związków muzułmańskich. Należy jednak zauważyć, że niektóre związki muzułmańskie akceptują ubój zwierząt po ich uprzednim ogłuszeniu, który w tym przypadku również należy traktować jako ubój rytualny. Taki ubój nie jest objęty zakazem i w dalszym ciągu może być stosowany.
Do czasu przyjęcia przez Sejm RP projektu ustawy, o którym mowa w pkt. 1, podmioty prowadzące działalność związaną z ubojem zwierząt, nie mogą stosować uboju zwierząt bez ogłuszania.
Ad. 3. Jak wskazano w uzasadnieniu do ww. projektu ustawy, wprowadzenie ograniczeń dotyczących możliwości przeprowadzania uboju zwierząt bez uprzedniego ogłuszenia prawdopodobnie pogorszy warunki prowadzenia działalności gospodarczej dla tych podmiotów gospodarczych, w których pozyskiwane było mięso zgodnie z zasadami uboju rytualnego. Podmioty branży mięsnej zawierały umowy z podmiotami działającymi na rynku unijnym oraz z podmiotami w państwach trzecich w zakresie dotyczącym dostaw produktów pozyskiwanych przez dokonywanie uboju zwierząt bez ogłuszenia. Obecny stan prawny, jeśli zostanie utrzymany, może doprowadzić do zrywania części umów oraz niezawierania nowych. Zyski wynikające z uboju i wprowadzenia na rynek produktów pochodzących od tych zwierząt zostaną utracone.
W 2011 r. w Polsce działalność prowadziło 801 zakładów uboju zwierząt kopytnych, 194 zakłady uboju drobiu oraz 4 zakłady uboju królików. W 2011 r. w Polsce funkcjonowało 15 rzeźni bydła oraz 12 rzeźni drobiu, w których pozyskiwane było mięso zgodnie z zasadami uboju rytualnego.
Należy zaznaczyć, że spożycie wołowiny w Polsce wynosi zaledwie ok. 2 kg na osobę przy średniej unijnej na poziomie ok. 15 kg na osobę. Głównym przeznaczeniem produkcji polskiej wołowiny jest eksport (w 2011 r. Polska wyeksportowała ok. 270 tys. ton tego gatunku mięsa). Dodatkowo odnotowany przez Komisję Europejską w 2012 r. spadek konsumpcji wołowiny w państwach Unii Europejskiej o 2% powoduje, że jedyną możliwością kontynuacji działalności dla niektórych zakładów tej branży stają się rynki państw trzecich. Brak możliwości umieszczenia produktów na rynkach państw trzecich może, zdaniem przedstawicieli branży mięsnej, ograniczyć produkcję mięsa w niektórych zakładach nawet o 30%. Należy także liczyć się z koniecznością wypłacenia kar umownych za niedostarczone kontrahentom produkty. Ograniczenie produkcji w zakładach produkujących wołowinę i mięso drobiowe zgodnie z wymaganiami konsumentów muzułmańskich w Unii Europejskiej oraz państwach trzecich może doprowadzić do bankructw kilkunastu firm w tej branży i w obszarach z nią powiązanych. Raz utracone rynki i wypracowana pozycja na rynkach zewnętrznych mogą być bezpowrotnie utracone. Dobrowolna rezygnacja z rozległego rynku zbytu, który ma tendencje do kilkuprocentowego wzrostu rocznie, spowoduje istotne ograniczenie możliwości skutecznego konkurowania z innymi podmiotami działającymi na rynku unijnym.
Z poważaniem
Z up. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Sekretarz Stanu
Tadeusz Nalewajk
8864441
1