Ponad połowa Polaków w ogóle nie chodzi do restauracji. Gdy już się tam wybierzemy, to najczęściej, aby poświętować. Co ciekawe nie liczy się dla nas wtedy cena, a jakość - wynika z badania instytutu Homo Homini opracowanej na zlecenie Mex Polska.
Wyjście do restauracji to dla Polaka prawdziwe święto. Jedynie co piąty z nas pojawia się tam co najmniej raz w miesiącu. Nieco ponad 20 proc. liczy sobie grono osób, które jedzą poza domem tylko z powodu ważnej okazji. Większość, bo blisko 60 proc., do restauracji nie chodzi w ogóle. Świadczyć może to jednak tylko o tym, że to branża bardzo mocno... perspektywiczna.
- Najbardziej aktywnymi klientami restauracji są mieszkańcy dużych miast - mówi Paweł Kowalewski, prezes Mex Polska, która ma sieć restauracji w największych polskich aglomeracjach. - Popyt napędzają zmiany społeczne: Polacy migrują do wielkich miast, coraz więcej pracują, inwestują w karierę zawodową, zmienia się model rodziny. Restauracje przestają być tylko miejscem, do którego wpada się na posiłek, a stają się ważnym punktem życia towarzyskiego - dodaje.
Z danych Eurostatu za 2009 rok wynika, że wydajemy średnio na usługi restauracyjne i gastronomiczne 3,5 proc. swojego domowego budżetu. W Europie ten odsetek jest dwa i pół raza wyższy i wynosi 9,5 proc. Ci Polacy, którzy już chodzą do restauracji, są bardzo wymagający.
Co ciekawe przy wyborze lokalu na pierwszym miejscu nie jest cena, ale jakość serwowanych potraw - zwraca na to uwagę prawie co druga osoba. Liczy się też atmosfera miejsca. Dopiero na trzecim miejscu jest cena. Nie oznacza to wcale, że jesteśmy rozrzutni. Większość Polaków, bo aż 52, 7 proc., chce wydać w restauracji od 20 do 40 zł na osobę. Tych skłonnych wydać powyżej 60 zł na osobę jest już dużo mniej - zaledwie 5,3 proc.
- Wybieramy te lokale, które są w stanie zaoferować wysoką jakość jedzenia i odpowiednią atmosferę za rozsądną cenę - uważa Paweł Kowalewski.
Decyzję o tym, jaką restaurację wybrać, podejmujemy głównie w oparciu o opinie znajomych. Z polecenia lokal wybiera aż 68 proc. Polaków. Promocje, gratisy czy ulotki działają na nieco ponad 20 proc. osób.
Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy Homo Homini na zlecenie Mex Polska w dniu 21 kwietnia 2011 r. na reprezentatywnej grupie 1093 respondentów.
6730965
1