Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

W obronie pszczół i ludzi

27 maja 2009
Jest nadzieja, ze sejmowa "debata" w sprawie pszczół podczas posiedzenia sejmowej komisji rolnictwa (21 maja br. nie pójdzie na marne, bowiem zgodnie z wnioskami posłów, przy walnym udziale pszczelarzy - przedstawicieli związków, stowarzyszeń i organizacji - udało się sformułować kilkanaście punktów dezyderatu skierowanego pod adresem rządu.

O co wnosili posłowie?

W pierwszej kolejności o weryfikację zasad rejestracji pestycydów w aspekcie toksyczności dla
pszczół i owadów zapylających, a także przegląd dopuszczonych już do użytku środków w oparciu o najnowsze badania naukowe w tym zakresie, uwzględniając także literaturę zagraniczną i doświadczenia innych państw (zwłaszcza środków zawierających IMIDACLOPRID z grupy neonikotynoidów). Imidacloprid, jak wynika z doniesień zagranicznych, dziesiątkuje pszczele rodziny na całym świecie, wobec czego stosowne zakazy wprowadziły m.in. Włochy, Niemcy i Francja.

Posłowie wnoszą także o wprowadzenie dopłat dla pszczelarzy za zapylanie, zmianę rangi aktu dotyczącego pomocy dla pszczelarstwa, aby wzorem innych państw, podstawą prawną wydatkowania środków pomocy publicznej było rozporządzenie ministra lub Rady Ministrów, a nie jak do tej pory, zarządzenie prezesa Agencji Rynku Rolnego dotyczące realizacji Krajowego Programu Wspierania Pszczelarstwa w ramach mechanizmu Wsparcie rynku produktów pszczelich. Do tej pory, jeśli rolnicy-pszczelarze chcieli rozwijać swoje pasieki, to mogli to czynić wyłącznie na własny koszt. Dlatego posłowie wnoszą o umożliwienia dokonania zwrotu poniesionych przez pszczelarzy kosztów utrzymania, rozbudowy i unowocześniania sprzętu pasiecznego i pasieki, w postaci zwrotu części udokumentowanych kosztów prowadzenia pasieki w ramach KPWP, zmianę KPWP w celu dopasowania go do potrzeb polskiego pszczelarstwa uwzględniając zasadę realnej współpracy wynikającą z art. 5 F rozporządzenia Rady (WE) nr 797/2004 z 26 kwietnia 2004 r., który stanowi, że: "Programy pszczelarskie są sporządzane w ścisłej współpracy z przedstawicielami organizacji i spółdzielni pszczelarskich".

Posłowie podzielili troskę pszczelarzy którzy zabiegają o uproszczenie procedury postępowania likwidacyjnego szkód spowodowanych zatruciami środkami ochrony roślin oraz o przyznanie rekompensaty za utracone rodziny w przypadku wystąpienia CCD (ang.: Colony Collapse Disorder) - syndromu masowego ginięcia
pszczół oraz zgnilca amerykańskiego. W wielu miastach organy samorządowe wydają uchwały o zakazie trzymania pszczół na terenie miast, np. w Warszawie, co jest zabójcze dla wielu terenów zielonych (parków,
ogródków działkowych, obszarów rolniczych) zlokalizowanych na tych terenach, nasuwa także poważne wątpliwości w związku z konstytucyjną ochroną własności i praw nabytych (zakazy te dotyczą często pasiek
funkcjonujących na tych obszarach od kilkudziesięciu lat), dlatego posłowie uznali argumenty pszczelarzy i wnoszą o .analizę podstawy przepisów dotyczących lokalizacji pasiek zwłaszcza na terenie miast (ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).

W kolejnych punktach dezyderatu posłowie wnoszą m.in. o opracowanie normy na paszę dla pszczół, ograniczenie wyśrubowanych obostrzeń przy produkcji miodu (rozporządzenie ministra rolnictwa z 3 października 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej miodu (Dz. U. Nr 181, poz. 1773 - z zm. - w tej materii funkcjonują wysokie wymagania dotyczące producentów krajowych i jednocześnie brak kontroli takich wymagań przy imporcie miodu i innych produktów pszczelich z krajów pochodzących spoza UE, co dyskryminuje i stawia polskich pszczelarzy w sytuacji nierównych szans w zakresie
konkurencji rynkowej), .ograniczenie obostrzeń w przepisach dotyczących wędrówek pszczół na pożytki (ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, Dz. U. 2004 nr 33 poz. 287 z zm. ), które utrudniają
prowadzenie racjonalnej gospodarki wędrownej i zwiększają koszty działalności, przeznaczenie środków unijnych na aktywizacje produkcji pszczelarskiej na terenach wiejskich jako środek przeciwdziałający
bezrobociu i wykluczeniu, zwłaszcza wśród młodych ludzi, kobiet i osób niepełnosprawnych.

W czasie posiedzenia sejmowej komisji poseł Stanisław Kalemba zwracał uwagę na fakt, iż pobieranie 22% podatku pośredniego - VAT za karmę dla pszczół jest niezgodne z aktem akcesyjnym Polski do Unii Europejskiej, czego od 5 lat nie dostrzegali ani ministerialni urzędnicy, ani "specjaliści" urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. I ten błąd urzędników posłowie chcą naprawić wnosząc o obniżenia VAT-u na karmę dla pszczół z 22% do 7%, zgodnie z obowiązującym prawem unijnym.

W dezyderacie posłowie wnoszą także o uwzględnienie projektu złożonego do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przez prof. Władysława Huszczę w zakresie opracowania zasad likwidacji skutków masowego ginięcia pszczół, .podjęcie działań zmierzających do propagowania i rozpowszechniania informacji dotyczących dobroczynnego wpływu pszczół na środowisko naturalne, rolnictwo i całą gospodarkę, a także miodu i innych
produktów pszczelich na zdrowie człowieka - rozważenie utworzenia Funduszu Promocji Miodu oraz o podjęcia działań we współpracy ze środowiskiem pszczelarskim w celu znakowania produktów pszczelich wyprodukowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako produktów polskich.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę