Jak podał Dziennik Gazeta Prawna, ubiegły rok przyniósł większy, niż pierwotnie oczekiwano, spadek w sprzedaży piwa na polskim rynku - szacuje branża. Jeszcze w połowie roku producenci prognozowali, że wyniesie on 1-2 proc. Teraz oceniają, że może sięgnąć nawet 3-4 proc. Oznacza to, zmniejszenie sprzedaży do 36,7 mln hl. Rok wcześniej branża zanotowała wzrost o 5 proc.
Słabą sprzedaż na krajowym rynku częściowo rekompensuje eksport. Według GUS od stycznia do września browary wytworzyły 31,5 mln hl piwa, o 0,8 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. W tym samym czasie eksport piwa pod względem ilości wyniósł 198,4 mln l, a pod względem wartości - 380,6 mln zł. Oznacza to, że w dziewięć miesięcy osiągnął poziom niewiele mniejszy niż w całym 2012 r., kiedy to browary wyeksportowały 216 mln l za 396 mln zł - pisze "DGP".
Na słabą sprzedaż piwa na polskim rynku wpływ miała przede wszystkim pogoda: długa zima oraz upalne lato, w trakcie którego Polacy od piwa woleli wodę mineralną. Do spadków przyczyniła się również informacja o podwyżce akcyzy od 2014 r. na wyroby spirytusowe o 15 proc. To spowodowało, że hurtownie oraz sieci handlowe wolały zrobić na nowy rok zapas wódki niż piwa.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej