Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Urzędy w Internecie

9 lutego 2005

W ciągu pięciu lat wiele spraw, takich jak opłacenie podatku czy wyrobienie prawa jazdy, będzie można załatwić przez Internet. Umożliwi to projekt platformy informatycznej "Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej" (e-PUAP), zaprezentowany we wtorek przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji (MNiI).

Projekt zakłada, że przez Internet będzie można m.in.: zapłacić podatek dochodowy i VAT, umówić się na wizytę u lekarza, wyrobić prawo jazdy, dowód osobisty czy też zamówić książkę w bibliotece. Niektóre usługi będą dostępne wcześniej niż za pięć lat.

MNiI chce, by obywatele za pomocą jednego portalu internetowego mogli załatwić łącznie 19, a przedsiębiorcy - 9 spraw. Do korzystania z portalu będzie potrzebny podpis elektroniczny, dzięki któremu urzędy będą identyfikowały obywateli i przedsiębiorców. Jak powiedział we wtorek PAP wiceminister nauki i informatyzacji Włodzimierz Marciński, obecnie projekt platformy jest konsultowany z samorządami i innymi resortami administracji publicznej, a na przełomie marca i kwietnia zajmie się nim rząd.

Według szacunków MNiI koszt powstania e-PUAP może nawet wynieść ponad 1 mld zł, z tego znaczna część będzie finansowana z funduszy unijnych. Wiceminister uważa, że te koszty mogą być niższe, ponieważ usługi będą wykonywane przez już istniejące w administracji publicznej i samorządowej systemy informatyczne. Jeśli jakaś instytucja ma sprawnie działający system informatycznej obsługi obywateli, który będzie można zintegrować z e-PUAP, to nie ma sensu budować od nowa takiego systemu –  powiedział Marciński.

W ramach przygotowania do wdrożenia e-PUAP, MNiI wykonało badania, z jakich usług obywatele i przedsiębiorcy chcieliby w pierwszej kolejności skorzystać za pośrednictwem Internetu. Sondaż pokazał, że najbardziej chcielibyśmy zapisać się na wizytę do lekarza, zapłacić podatek i mieć możliwość zgłoszenia na policję, np. kradzieży.

Natomiast przedsiębiorcy chcą w pierwszej kolejności przez Internet załatwić wszystkie sprawy związane z ZUS-em, rozliczać się z podatków oraz brać udział w zamówieniach publicznych. Według opublikowanych pod koniec stycznia badań "Administracja publiczna w sieci 2004", strony internetowe polskich ministerstw, urzędów wojewódzkich i marszałkowskich nie umożliwiają obywatelowi załatwienia w pełni żadnej sprawy urzędowej przez Internet.

Autorzy badania zauważają, że na tych stronach internetowych nie ma także formularzy dostępnych on-line, które można wypełnić i przesłać przez Internet do urzędu. Można natomiast pobrać formularze dokumentów, wydrukować je i po wypełnieniu przesłać pocztą lub osobiście złożyć w urzędzie. Według badań Unii Europejskiej, tylko 2 proc. usług publicznych można w Polsce załatwić przez Internet, co jest jednym z najgorszych rezultatów w Unii.


POWIĄZANE

Rolnictwo to troska o zdrowe plony, czystą wodę i żyzną glebę. Stosowanie nawozó...

Niemcy coraz mocniej naciskają na jak najszybsze zawarcie umowy o wolnym handlu ...

10 listopada weszły w życie przepisy ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej, kt...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę