Coraz więcej Polaków zmienia sprzedawcę prądu. Rocznie dzięki temu można zaoszczędzić kilkadziesiąt zł - mówi Agnieszka Głośniewska, rzeczniczka URE. Z danych URE wynika, że w maju sprzedawcę zmieniło ponad 14 tys. gospodarstw domowych, w czerwcu ponad 16 tys.
Jeszcze w styczniu br. sprzedawcę zmieniło ponad 10 tys. gospodarstw domowych, w marcu - już ponad 13 tys. - Staramy się cały czas informować Polaków o tym, że mogą zmienić sprzedawcę. Liczba gospodarstw domowych rośnie również dzięki rosnącej aktywności firm, także tych małych, które prowadzą kampanie bezpośrednie - chodząc od drzwi do drzwi, jak i kampanie marketingowe. W efekcie coraz więcej Polaków decyduje się na zmianę. Liczymy, że ten trend będzie kontynuowany - powiedziała PAP.
Jak dodała, większa ilość gospodarstw, które zmieniają sprzedawcę, to także większa konkurencja na rynku i niższe ceny. - Firmy zaczynają walczyć o klienta, a to będzie skutkowało lepszymi ofertami cenowymi - zaznaczyła.
Podkreśliła, że zmieniając sprzedawcę prądu rocznie można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych. Jak wybrać dla siebie najlepszą ofertę? - Prowadzimy stronę internetową maszwybor.ure.gov.pl, na której można znaleźć kalkulator cenowy. Każdy może tam sprawdzić, jakie są dostępne dla niego oferty i ile może zaoszczędzić. Oczywiście wszystko zależy do tego, ile prądu zużywamy. Dla standardowego zużycia - ok. 2000 kilowatogodzin rocznie - możemy zaoszczędzić kilkadziesiąt złotych rocznie. To jeden miesięczny rachunek w roku za darmo - zaznaczyła.
Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest bezpłatna. Odbiorca musi wybrać sprzedawcę i zawrzeć z nim umowę. Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą - takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży. W przypadku pierwszej zmiany odbiorca wypowiada zazwyczaj tzw. umowę kompleksową, czyli obejmującą sprzedaż energii elektrycznej, jak i świadczenia usługi dystrybucji.
Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z wybranym sprzedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji. Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej. Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony. W takim przypadku nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.
Odbiorca następnie informuje operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą. Zgłoszenie odbywa się z wykorzystaniem formularza udostępnianego przez operatora systemu dystrybucyjnego (m.in. na stronie internetowej operatora).
W zależności od wielkości zużycia energii zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego. Koszty jego dostosowania ponosi jego właściciel, którym w przypadku gospodarstwa domowego jest operator systemu dystrybucyjnego.
Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy - na tej podstawie dokonywane jest rozliczenie końcowe.
9218255
1