UOKiK planuje kampanię informacyjną o prawach konsumenta
5 stycznia 2016
UOKiK przeprowadzi jesienią kampanię informacyjną i wyda poradnik dla przedsiębiorców dot. nowych regulacji Ustawy o prawach konsumenta. Przepisy, które wejdą w życie 25 grudnia m.in. wzmacniają prawa konsumentów dot. zwracania towarów kupowanych na odległość i reklamacji.
Przygotowana w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawa zakłada, że konsumenci zyskają jeszcze większą ochronę swoich praw. Najważniejsze zmiany to m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość z 10 do 14 dni. Konsument, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybrać między jego naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy.
Nowe przepisy mają też ułatwić konsumentom zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będą musieli ponieść - przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach wynikających z umowy.
Nowe regulacje nakładają przede wszystkim na przedsiębiorców rozbudowane obowiązki informacyjne. "Przedsiębiorcy muszą dostosować swój sposób pracy do tego, żeby pamiętać, że konsument jest pierwszym ogniwem w relacjach z nimi i tam pojawi się ciężka praca, żeby przede wszystkim sprostać obowiązkom informacyjnym, bo one są bardzo rozbudowane" - powiedziała PAP wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska.
Urząd planuje na jesień kampanię informacyjną, która rozpocznie się publikacją poradnika dla przedsiębiorców. "Jeżeli po lekturze poradnika pojawią się pytania i wątpliwości, oczywiście będziemy siadać z przedsiębiorcami do stołu i próbowali na nie odpowiadać. Dla konsumentów kampanię informacyjną rozpoczniemy od stycznia 2015 r., żeby nie powodować dezinformacji, bowiem nowe regulacje będą dotyczyły umów zawartych po 25 grudnia 2014 r." - dodała.