Promocyjne opakowania artykułów marki Łowicz wprowadzały konsumentów w błąd - uznała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Producent musi wycofać je z rynku. Agros Nova produkuje m.in. napoje niegazowane, przetwory owocowo-warzywne i gotowe potrawy. Jedną z marek wykorzystywanych do sprzedaży tych produktów jest Łowicz.
Jak poinformował Urząd, sprzedawane pod marką Łowicz sosy: boloński, chiński, meksykański i do spaghetti są oferowane od kilku lat tylko w promocyjnych opakowaniach. - Sos do spaghetti przez trzy lata sprzedawany był jedynie w promocyjnym opakowaniu 300g+50g gratis. Po raz ostatni w regularnym opakowaniu pojawił się w sklepach w listopadzie 2006 roku - podkreślił UOKiK.
Według Urzędu oferowanie przez tak długi okres produktów wyłącznie w promocyjnych opakowaniach mogło wprowadzać konsumenta w błąd co do korzystnej ceny.
Zdaniem UOKiK stosowanie takiej praktyki mogło dezinformować konsumentów. - Mogli odnieść wrażenie, że kupują większy produkt po atrakcyjniejszej cenie. Tymczasem od kilku lat produkty były sprzedawane wyłącznie w promocyjnych opakowaniach. Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek informować o oferowanych przez siebie produktach w sposób pełny i rzetelny - zaznaczył Urząd.
UOKiK zwrócił uwagę, że dla wielu konsumentów zasadnicze znaczenie przy wyborze konkretnego towaru ma cena. "Zdaniem Prezes Urzędu informacja na opakowaniu o gratisie powodowała, że oferta spółki wydawała się atrakcyjniejsza dla konsumentów i mogła skłaniać do decyzji, której w innych okolicznościach by nie podjęli" - napisano.
Zgodnie z prawem, za wprowadzanie konsumentów w błąd grozi kara do 10 proc. przychodu spółki. Urząd poinformował, że producent zobowiązał się do zmiany praktyki już podczas prowadzonego przez UOKiK postępowania. "W związku z tym prezes UOKiK odstąpiła od ukarania spółki sankcją finansową i nałożyła na Agros Nova obowiązek wykonania zobowiązania, polegającego na zaprzestaniu wprowadzania do obrotu i wycofaniu z rynku kwestionowanych opakowań" - czytamy w komunikacie.
W przypadku niewykonania obowiązku przedsiębiorca może otrzymać karę pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Producent przetworów Łowicz spółka Agros Nova napisał w oświadczeniu: "UOKiK (...) pozytywnie ustosunkował się do naszej deklaracji, wyznaczając nam termin dwóch miesięcy na zaprzestanie wprowadzania do obrotu produktów z kwestionowanym oznaczeniem promocyjnym oraz 3 miesięcy - na ich wycofanie z rynku" - głosi komunikat.
Spółka zaznaczyła, że zobowiązanie, z którym wystąpiła do UOKiK, nie jest dla niej łatwe, wskazując, że to decyzja precedensowa. "Mamy nadzieję, że otworzy oczy na ten problem również innym producentom i będzie dla nich dobrą zachętą do zmiany praktyki, która jest stosowana na rynku, m.in. ze względu na fakt, że przepisy nie precyzowały jasno okresu trwania promocji" - informuje spółka.
Spółka zapewnia, że zgodnie z jej wiedzą żadna z instytucji kontrolnych nie kwestionowała wcześniej takich oznaczeń na rynku spożywczym. Zdaniem firmy, UOKiK dotknął więc bardzo istotnej dla całego rynku kwestii z obszaru komunikacji producentów z konsumentami.
"Rozpoczęliśmy już realizację zobowiązań UOKiK. Mimo że na zaprzestanie wprowadzania do obrotu produktów z kwestionowanym oznaczeniem mamy czas do początku lipca, już wprowadziliśmy tę decyzje w życie" - informuje spółka.
Zapewnia, że przygotowano nowe etykiety, ale w odniesieniu do kwestii wycofania produktów z rynku spółka ma "wątpliwości interpretacyjne". "Dlatego ponad dwa tygodnie temu poprosiliśmy UOKiK o wykładnię tego zobowiązania. Na jego realizację mamy jeszcze dwa miesiące. W oczekiwaniu na wykładnię UOKiK rozpoczęliśmy szacowanie, jaka ilość produktów jest u naszych dystrybutorów" - napisano.
6749059
1