Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Ulice handlowe zaczynają konkurować z centrami handlowymi

13 listopada 2012
Centra handlowe nadal są chętnie odwiedzane przez Polaków, ale nie spełniają wszystkich potrzeb mieszkańców dużych aglomeracji. W takich miastach ponownie ożywają ulice handlowe - wynika z danych analityków rynku nieruchomości komercyjnych.
Zdaniem analityków firmy doradczej CBRE rozkwit ulic handlowych w Warszawie i innych dużych miastach Polski to m.in. pochodna trudnej sytuacji na rynku centrów handlowych - brak nowych powierzchni handlowych w centrach wielu miast powoduje ożywanie obszarów dotychczas uśpionych.
"Centra handlowe przestają wystarczać mieszkańcom dużych aglomeracji. Polskie ulice handlowe powoli zaczynają konkurować z centrami handlowymi na warunkach rynkowych" - powiedziała PAP dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa w CBRE w Polsce Karina Kreja.
W Warszawie szczególnie szybko rozwijają się tereny południowego śródmieścia. Chodzi o okolice pl. Trzech Krzyży i ul. Mokotowskiej, jak również przecznice Marszałkowskiej (ulice: Nowogrodzką, Żurawią, Wspólną, Hożą i Wilczą), które są pełne barów, restauracji, niezależnych butików i sklepów specjalistycznych. Zdaniem analityków kolejnym impulsem do rozwoju centralnej strefy Warszawy, w jej północnej części, będzie uruchomienie drugiej linii metra. Spowoduje to pobudzenie aktywności handlowej wzdłuż ul. Świętokrzyskiej i przy jej przecznicach.
W Krakowie znajduje się historycznie najlepsza w Polsce ulica handlowa, przy której w latach 90. lokowało swoje pierwsze sklepy wiele nowo wchodzących na polski rynek marek. To ul. Floriańska, która nadal pozostaje ważną w europejskiej skali atrakcją turystyczną i jedną z najdroższych ulic handlowych w kraju.
Świdnicka, główna ulica handlowa Wrocławia, pomimo dużej podaży powierzchni handlowej w centrach handlowych - zdaniem analityków - stopniowo rozwija się i przekształca w europejską ulicę handlową z prawdziwego zdarzenia. "Kończąca się na wrocławskiej starówce Świdnicka rozwija się szczególnie na odcinku od Podwala do Rynku i jest miejscem, gdzie swoje stylowe sklepy i wzorcownie lokuje wielu niezależnych wrocławskich sprzedawców" - uważa Karina Kreja.
Trójmiasto - według analityków CBRE - nie ma dotychczas ulicy handlowej z prawdziwego zdarzenia. Ulica Karmelicka/Heweliusza, która prowadzi od dworca w stronę gdańskiego starego miasta, jest co prawda wzmocniona nowoczesnymi obiektami handlowymi zlokalizowanymi w sąsiedztwie dworca oraz galerią Madison, ale pozostała jej część jest zdominowana przez punkty usługowe telefonii komórkowych i oddziały banków.
Według analityków firmy doradczej Cushman & Wakefield (C&W) przyszłością rozwoju ulic handlowych w Polsce są z jednej strony remonty starych budynków mieszkalnych i ich adaptacja na potrzeby handlu, a z drugiej - modernizacje i rozbudowy starych obiektów handlowych w centrach miast. W przyszłości znaczącą zmianę mogą przynieść duże inwestycje komercyjne na obszarach poprzemysłowych i kolejowych oraz innych niezagospodarowanych dotąd terenach.
Z danych C&W wynika, że czynsze przy głównych ulicach handlowych, z powodu małej dostępności lokali, są dość wysokie i stabilne, a rekordowe wartości osiągają w Warszawie i Krakowie - 75-85 euro za m kw. miesięcznie. W mniej atrakcyjnych lokalizacjach i w mniejszych miastach przeciętne czynsze na ulicach handlowych wynoszą 20-25 euro za m kw. miesięcznie.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę