Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Tanie graty

7 lipca 2004

Są stare, zaśmiecają polskie drogi i zwiększają ryzyko wypadków. Używanych samochodów z Zachodu jest u nas coraz więcej.

Od 1-szego maja zniesiono bariery ograniczające kupno używanych samochodów. Zniknął także VAT. Pozostała natomiast opłata akcyzowa. Maksymalna stawka to 65% wartości samochodu. Nie zniechęca do zakupu, gdyż pojazdy te są tanie - od 200 do 400 euro. Tyle kosztuje ich złomowanie na Zachodzie.

Ale taki złom to dla wielu Polaków luksus. W maju sprowadzili do Polski 50 tys. używanych samochodów - 3 razy więcej, niż od stycznia do kwietnia i półtora raza więcej niż w całym zeszłym roku. 70% z nich ma więcej, niż 10 lat. Spada natomiast sprzedaż nowych aut. W maju Polacy kupili tylko 26 tys. - 40% mniej, niż w kwietniu.

Kilkunastoletnie samochody za kilka lata trzeba będzie złomować. Rząd chce wprowadzić opłatę rejestracyjną w wysokości 1000 euro, która pokryłaby także koszty zniszczenia. Czy to powstrzyma lawinę staroci?

- Zarówno opłata rejestracyjna, czy podatek akcyzowy mogą mieć różny cel: zarówno cel fiskalny, czyli wielkość wpływów do budżetu państwa, jak także inne cele - np. stymulacyjne, bądź ograniczające przywóz samochodów do Polski. – mówi Witold Lisicki z Izby Celnej w Warszawie.

Budżet zyskuje, bo wpływa podatek akcyzowy. Natomiast kosztów związanych z zanieczyszczeniem środowiska nikt jeszcze nie policzył.


POWIĄZANE

Rolnictwo to troska o zdrowe plony, czystą wodę i żyzną glebę. Stosowanie nawozó...

Niemcy coraz mocniej naciskają na jak najszybsze zawarcie umowy o wolnym handlu ...

10 listopada weszły w życie przepisy ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej, kt...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę