biogaz_09_2025

Szybko i smacznie

11 września 2012
Skutecznym orężem producentów fiksów w walce o konsumentów są reklama i nowości. A jest o co walczyć - pisze Handel. Jak podał Nielsen, Polacy w ciągu roku kupują 4,4 tys. ton fiksów za prawie 274 mln zł. Wprawdzie kategoria w okresie czerwiec 2011 – maj 2012 w ujęciu wolumenowym zmniejszyła się w porównaniu z analogicznym okresem 2010-2011 o 2,8 proc., wartościowym zaś o 3,4 proc., ma jednak przed sobą dobre perspektywy.

Według badania Nowa Kuchnia Polska przeprowadzonego na zlecenie Nestlé, aż 8 na 10 Polaków korzysta z gotowych produktów spożywczych pomocnych w kuchni. Natomiast z badania Target Group Index Millward-Brown SMG/KRC wynika, iż po sosy w proszku, do których fiksy przyna-leżą, przynajmniej raz w tygodniu sięga co czwarty konsument.
– Przeciętne gospodarstwo domowe kupuje fiksy 5,5 razy w ciągu ro-ku, a na jedno gospodarstwo przypada średnio 9 opakowań – mówi Michał Maksymiec, project manager z GfK Polonia. Jego zdaniem liczby te świadczą o tym, że fiksy wprawdzie na dobre zagościły w polskich domach, ale rynek daleki jest od nasycenia.

Kategorii zdecydowanie zdają się sprzyjać zmiany zachowań konsumenckich i styl życia Polaków. – Fiksy powstały z myślą o osobach, które mogą poświęcić na gotowanie coraz mniej czasu, coraz rzadziej gotują i nie mają już takich kulinarnych umiejętności jak ich mamy czy babcie. Jednocześnie chcą one podawać rodzinie domowe, przyrządzone samodzielnie i różnorodne posiłki – mówi Marta Majcherek, brand manager marki Knorr w Unileverze.

Ostra konkurencja

Pierwsze fiksy, czyli saszetki z suchymi sosami ułatwiającymi przygotowanie ciepłych posiłków, pojawiły się w polskich sklepach 19 lat temu. Twórcą tej kategorii jest Unilever, właściciel marki Knorr. Jak podaje za Nielsenem – ma 49 proc. rynku w ujęciu wartościowym (sierpień 2011 – lipiec 2012). Jego trzy podstawowe produkty, które jednocześnie debiutowały niemal dwie dekady temu i wówczas podbiły rynek, wciąż są jego filarami. Są to Knorr Fix Spaghetti bolognese – obecnie nr 1 z udziałem wartościowym 7,3 proc. (Unilever za Nielsenem, 12 miesięcy do kwietnia- maja 2012). Kolejne dwie pozycje zajmują Knorr Fix Spaghetti napoli (4,85 proc.) i Knorr Fix Do potraw chińskich (3,82 proc.).

Rynek produktów typu instant w ostatnich latach bardzo się rozwinął, mnogość może stwarzać problemy ze znalezieniem dla nich odpowiedniego miejsca na półce.
– Nie istnieje żadna oficjalna segmentacja fiksów – każdy producent stara się taką sam przygotować i zarekomendować – mówi Marta Majcherek z Unilevera. Według niej najłatwiejszy i najbardziej intuicyjny jest podział na formaty w ramach marki: standard (wszystkie pojedyncze paczki fiksów), 2 w 1 – linie z woreczkiem i dipami, oraz linia mączna w dużych paczkach (gramatury ok. 200 g). W znacznej mierze rynek fiksów zrewolucjonizowało Nestlé, które w 2008 r. jako pierwsze wprowadziło woreczek do gotowania beztłuszczowego – Winiary Pomysł na… Kurczaka soczystego. Produkt ten okazał się hitem.

Jak twierdzi Wojciech Osiński, marketing manager marki Winiary, Nestlé, obecnie linia Winiary Pomysł na... zajmuje drugie miejsce na rynku z udziałami w ilości sprzedanych sztuk na poziomie prawie 45 proc. (Nestlé za Nielsenem, czerwiec 2011 – maj 2012). W ujęciu wartościowym ten udział jest trochę większy i przekracza 45 proc.

Rosnąca popularność fiksów zachęciła do tej kategorii innych producentów, np. McCormicka z marką Kamis czy Cykorię, jednak nie zagrozili oni Knorrowi i Winiarom. Tradycyjne fiksy w postaci sypkich sosów do makaronów od tego roku pod marką Lubella oferuje Maspex. – Jesteśmy zainteresowani przede wszystkim promowaniem kuchni makaronowej, dlatego nasze podstawowe portfolio to fiksy skierowane na inspirację makaronową. Są one naturalnym rozszerzeniem marki kulinarnej, która rozbudowuje portfolio o produkty komplementarne, aby móc zaoferować całe danie od Lubelli – wyjaśnia Dorota Liszka, dyrektor ds. komunikacji w Maspeksie.

Nowość goni nowość

Leszek Wącirz, dyrektor działu wyrobów kulinarnych w Nestlé, przekonuje w wywiadzie dla „Handlu”, że to nowości determinują rozwój tego rynku i to dlatego one najczęściej są reklamowane.
– Konsumenci najchętniej sięgają właśnie po te produkty, które znają z telewizji – stwierdza i podaje wymowny przykład. – Kiedy wprowadziliśmy do sprzedaży Pomysł na... Rybę w sosie koperkowym oraz Rybę w sosie szpinakowym, reklamowo wspieraliśmy tylko ten pierwszy wariant. Efekt? Rybę w sosie szpinakowym trzeba było wycofać z rynku – mówi Leszek Wącirz.

Linia Winiary Pomysł na... liczy ok. 40 pozycji. Leszek Wącirz przekonuje, że jedna z ostatnich nowości – Winiary Pomysł na… desery – już przekroczyła zakładane wyniki sprzedaży.
Podobnie dzieje się z kolejnymi, Pomysłem na... Makaronową patelnię czy Pomysłem na… Soczysty gulasz z woreczka.

Ponieważ zwykle latem fiksy cieszą się mniejszym popytem, Nestlé Polska postanowiło temu zaradzić, wprowadzając na rynek fiksy na grilla: Winiary Pomysł na... Piersi z kurczaka w marynacie jogurtowo czosnkowej z grilla oraz Winiary Pomysł na... Karkówkę w marynacie pikantno-ziołowej z grilla.
– Aby zwiększyć sprzedaż produktów z tej kategorii, rozszerzamy ekspozycje o nowe miejsca. Nasze produkty można znaleźć np. przy produktach komplementarnych – w działach mięsnych, przy makaronach czy warzywach. W ten sposób zrobienie szybkich, pełnych zakupów jest jeszcze sprawniejsze i przyjemniejsze – przekonuje Wojciech Osiński, marketing manager marki Winiary.

Ostatnią nowością Nestlé w kategorii fiksów jest właśnie wchodzący na rynek Winiary Papirus Pomysł na... Tym różni się od innych fiksów tej linii, iż zamiast woreczka do pieczenia ma nasączony tłuszczem i przyprawami pergamin, który pozwala usmażyć porcję kurczaka w 10 minut. Jak podkreśla Nestlé, to kolejna rewolucja w kategorii. Na razie producent wprowadza trzy warianty Soczystej piersi kurczaka – w ziołach prowansalskich, z papryką oraz z czosnkiem i ziołami. Jak zapowiada producent, wprowadzeniu nowości towarzyszyć będzie „rewolucyjne” wsparcie w mediach.

Unilever w tym roku postanowił za pomocą swoich fiksów zdobyć przychylność zwolenników tradycyjnej domowej kuchni, gdzie podstawą jest ziemniak.
– Do debiutujących wcześniej Knorr Fix Chrupiące placki ziemniaczane i Fix Puszyste placki z jabłkami dołączyły niedawno Fix Kopytka czy leniwe – innowacyjny, bo pozwalający na przygotowanie dwóch różnych dań w zależności od upodobań konsumentów i ich rodzin – mówi Marta Majcherek z Unilevera. Przypomina, że na rynku pojawiły się dwa kolejne produkty, w tym jeden w dwóch wariantach w zależności od rodzaju dipu: Knorr Fix Domowe frytki z dipem czosnkowym/Fix Domowe frytki z dipem meksykańskim oraz Fix Wiejskie ziemniaczki z koperkiem i masełkiem.

POWIĄZANE

Coraz większą popularność zyskują nowoczesne produkty na bazie naturalnych skład...

Sens dokonującej się na naszych oczach rewolucji internetowej da się lepiej zroz...

Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych wyraża pełne poparcie dla stan...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę