Rekordzistą pod względem tempa wzrostu ubiegłorocznych przychodów jest grupa Carrefour; według danych jej giełdowej firmy matki sprzedaż w Polsce sięgnęła w ubiegłym roku 1,17 mld euro i była aż o 37,6 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Ten skok liczonych w euro obrotów Carrefour Polska to częściowo wynik ubiegłorocznego wzmocnienia kursu złotego, ale przede wszystkim przejęcia 12 hipermarketów Hypernova od holenderskiego Aholda. Do tego doszły trzy otwarcia nowych sklepów.
W rezultacie Carrefour z 32 placówkami awansował na drugie miejsce w grupie największych sieci hipermarketów. Alain Souilard, prezes Carrefour Polska, nie kryje, że chce walczyć o pozycję lidera.
Zdobytej przed ponad trzema laty pozycji nie zamierza oddać brytyjska grupa Tesco. Szybko rośnie jej jednak kolejny konkurent - sieć Kaufland należąca do niemieckiej grupy Schwarz. W ubiegłym roku otworzyła 9 nowych sklepów, zwiększając łączną liczbę swych hipermarketów do 73. Sieć Kaufland Polska Market kończy rok finansowy w lutym, ale jak dotychczas nie podawała żadnych danych finansowych.
Od przewidzianej na marzec publikacji wyników właściciela, grupy Metro, uzależniona jest sieć 30 hipermarketów Real, która w ubiegłym roku otworzyła 3 nowe sklepy, a w tym roku planuje 2 kolejne.
Również Tesco Polska nie chce prognozować swej ubiegłorocznej sprzedaży przed kwietniową publikacją wyników grupy za 2005 r. Według naszych informacji powinny sprawdzić się przewidywania sieci opublikowane po I półroczu ubiegłego roku. Komentując 5-proc. wzrostprzychodów w Polsce w tym okresie firma oceniła, że podobną dynamikę powinna utrzymać w skali roku. Przyczyni się do tego powiększenie sieci Tesco, która otworzyła w ubiegłym roku 18 nowych sklepów i przejęła 9 marketów austriackiej firmy Julius Meinl.
Większość z nowo otwartych placówek to rozwijane od dwóch lat mniejsze markety poniżej 3 tys. mkw. powierzchni sprzedaży, co pozwala skuteczniej konkurować z niewielkimi dyskontami.
W konkurencji cenowej zamierza wygrać sieć E.Leclerc. - Chcemy, by już istniejące i nowo budowane markety E.Leclerc w Polsce były sklepami najtańszymi zarówno w swoich regionach, jak i na poziomie ogólnokrajowym - deklaruje Krzysztof Gajewski, rzecznik sieci.
W minionym roku przychody sieci 16 obecnie hiper i supermarketów E.Leclerc wzrosły o 6 proc., do prawie 1,8 mld zł. - Utrzymaliśmy tempo wzrostu sprzedaży z roku 2004 mimo mniejszej liczby otwarć - zaznaczają przedstawiciele sieci, która w ubiegłym roku powiększyła się o jeden supermarket. W tym roku planuje otworzyć 3 nowe sklepy.
Jedyną z największych sieci, która nie otworzyła w minionym roku ani jednego sklepu, była polska spółka francuskiej grupy Auchan. Mimo to obroty sieci 19 hipermarketów Auchan wzrosły o ponad 7 proc., do 4,2 mld zł. - Lepiej dostosowaliśmy naszą politykę handlową do potrzeb klientów - zauważa Francois Colombie, prezes Auchan Polska. Cała grupa, wraz supermarketami Elea, zanotowała ponad sześcioprocentowy wzrost sprzedaży.
O jeden sklep powiększyła się w ub. roku sieć 18 obecnie hipermarketów Géant. Francuska grupa Casino, która poza Géantemma u nas supermarkety dyskontowe Leader Price, podała, że jej przeliczone na euro przychody w Polsce wzrosły w 2005 r. o 10,8 proc. Licząc w złotych, grupa zanotowała 1,7-proc. spadek sprzedaży.
Wzmocnienie złotego poprawiło podawane w euro wyniki JMD, polskiej spółki grupy Jeronimo Martins. Właściciel Biedronki, największej w Polsce sieci sklepów dyskontowych, przyznaje, że do 13,4-proc. wzrostu ubiegłorocznych przychodów (licząc w euro, wzrost ten wyniósł ponad 27 proc.) przyczynił się szybki rozwój sieci. Na koniec grudnia miała już 805 sklepów.