Polskie prawo przewiduje obowiązek konsultowania z mieszkańcami projektów dotyczących bezpośrednio ich przyszłości czy też miejsca, w którym żyją i pracują. Mogą oni nie tylko zapoznać się z ich założeniami , ale także wnieść uwagi. Często jednak czujemy, że nie mamy wpływu na decyzję rządzących, choć sami ich wybraliśmy. Zdarza się przyczyna takiej sytuacji jest urzędnicza arogancja i przekonanie ,,że my wiemy lepiej’’.
Ostatnio Dyrektorzy Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej przygotowując nowe rozporządzenia w sprawie określenia wód wrażliwych na zanieczyszczenia związkami azotu ze źródeł rolniczych oraz obszarów szczególnie narażonych , z których odpływ azotu ze źródeł rolniczych do tych wód należy ograniczyć zapomnieli zasięgnąć w tej sprawie opinii samorządu rolniczego. Konsultacje ze stroną społeczną prowadzone są, bowiem za pośrednictwem gmin, które wywieszając na tablicach informacyjnych projekty odpowiednich rozporządzeń dyrektorów RZGW często nie konsultują ich w inny sposób z rolnikami.
Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej ( służby podległe Ministrowi Środowiska) przygotowując rozporządzenia w sprawie wprowadzenia programu działań mających na celu ograniczenie odpływu azotu ze źródeł rolniczych wyznaczyły obszary szczególnie narażone na zanieczyszczenia azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych tzw. OSN korzystając z opracowania przygotowanego przez Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa PIB w Puławach pt. „Ocena presji rolniczej na stan wód powierzchniowych i podziemnych oraz wskazania obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenia azotami pochodzenia rolniczego”.
Dokument ten oparty jest o dane statystyczne otrzymane na podstawie ostatniego i przedostatniego Powszechnego Spisu Rolnego. W związku, z czym, część gospodarstw rolnych nie prowadzi produkcji zwierzęcej, a tym samym zanieczyszczenie wód powierzchniowych i podziemnych m.in. z tych obszarów nie jest zagrożone związkami azotu pochodzenia rolniczego, natomiast będą objęte obszarem OSN.
Mając na uwadze podstawę powstania rozporządzeń Dyrektorów RZGW zarząd Krajowej Rady izb Rolniczych nie zgadza się z podejściem opartym na modelu ,,matematycznym’’ zastosowanym w dokumencie IUNG e celu wyznaczenia OSN. Zgodnie z tym modelem terenem OSN zostaną objęte najlepsze gleby o najwyższej klasie bonitacji z intensywną gospodarką rolną i hodowlaną.
Utworzenie stref OSN w rejonach wysoce rolniczych ogranicza prawo własności oraz możliwość działania na prywatnych gruntach rolnych w związku z planowanym rozszerzeniem stref OSN ( z 1,49% do 8,24 % powierzchni kraju) również na tak dużych , rozległych , oddalonych od cieków wodnych i terenach.
- Projektowane rozporządzeniem wyznaczanie nowych obszarów OSN wpłynie niekorzystnie na sytuacje rolników . Konsekwencją będzie bowiem nałożenie kolejnych obciążeń dla chłopów w postaci dodatkowej dokumentacji ( między innymi opracowania bilansu azotowego, sporządzenie planu nawozowego) jak również dodatkowych obciążeń finansowych ( np. ograniczenie nawożenia nawozem naturalnym, ograniczenia produkcji zwierzęcej). Rolnicy objęci OSN nie będą mogli również w pełni korzystać z wielu programów pomocowych, w tym miedzy innymi z działań programu rolno środowiskowego – mówi Wiktor Szmulewicz, prezes KRIR.
Dlatego mając na uwadze interes rolnictwa i rolników samorząd rolniczy postuluje o przeanalizowanie zasięgu OSN na terenie całego kraju poparte wiarygodnymi badaniami Państwowego Monitoringu Środowiska, a nie na ,,modelu matematycznym’’ opartym na spisie powszechnym GUS i ewentualne wyznaczenie nowych stref OSN po przeprowadzeniu szerokiej konsultacji i uzgodnień społecznych z zainteresowanymi użytkownikami gruntów rolnych, przedstawicielami organizacji rolniczych, przedstawicielami użytkowników wód oraz właściwymi organami administracji samorządowej i służbami ochrony środowiska.
Zdaniem izb konieczne jest też określenie okresu przejściowego na dostosowanie gospodarstw, które znajdą się na obszarach OSN do wymogów wynikających z tego tytułu, a także takie ustalenie wymogów by nie kolidowały one z działaniami wynikającymi z realizacji programów rolno – środowiskowych. Ponadto wprowadzenie systemu rekompensat i zachęt dla rolników uprawiających ziemie na terenach planowanych stref OSN, które zachęcałby ich do dobrowolnego przystępowania do programów ograniczających odpływ azotu ze źródeł rolniczych do wód wrażliwych oraz budowę małych zbiorników retencyjnych i zastawów na ciekach wodnych, które ograniczają spływ azotu ze źródeł rolniczych.
5991425
1