Dla 35 proc. ankietowanych produkty oznaczone logo "Teraz Polska" były atrakcyjniejsze i chętniej kupowane.
Jedna czwarta konsumentów nie miała określonych preferencji, natomiast dla pozostałych 38 proc. emblemat "Teraz Polska" na produkcie nie stanowił żadnej zachęty - wynika z badań przeprowadzonych przez GfK Polonia. Nadal przy wyborze towaru najważniejsza jest cena.
Prawie dwie trzecie (61 proc.) polskich konsumentów woli kupować produkty polskie niż zagraniczne. Dla ponad jednej czwartej Polaków (26 proc.) nie ma większego znaczenia, skąd pochodzi produkt, natomiast jedna ósma (12 proc.) woli kupować towary zagraniczne.
Jak wynika z badań zatytułowanych „Style życia w Polsce 2004”, na wybór konsumentów w znaczny sposób wpływają ich dochód i wiek. Największy odsetek zwolenników polskich produktów jest wśród osób o dochodach do 1000 zł oraz osób starszych. Trzy czwarte respondentów w wieku 50-59 lat (75 proc.) oraz 82 proc. powyżej 60 lat deklaruje, że chętniej kupuje rodzime wyroby.
Zdaniem analityków GfK Polonia zestawienie obecnych wyników z badaniami z ubiegłych lat pokazuje, iż polskie produkty mają wśród krajowych konsumentów stałą grupę zwolenników, a ich odsetek w społeczeństwie utrzymuje się od kilku lat na niezmienionym poziomie.
Nadal największe znaczenie przy zakupach ma cena produktu. 35 proc. konsumentów niezmiennie stara się wybierać produkty najtańsze. Ich zdaniem, poszczególne marki najczęściej różnią się między sobą jedynie ceną, której wysokość nie jest odzwierciedleniem jakości.
Do dodatkowego płacenia za jakość skłonna jest prawie jedna czwarta Polaków (23 proc.), w tym szczególnie ludzie młodzi z przedziałów wiekowych 15-19 lat i 30-39 lat. Wśród nich odsetek kupujących wyłącznie produkty wysokiej jakości, bez względu na cenę, wyniósł odpowiednio 33 proc. i 30 proc.
Jednak w porównaniu z sondażem z 2002 roku grupa tych osób zmniejszyła się o 3 pkt proc. Przywiązanie do tych samych, sprawdzonych marek wyraziło dwie trzecie ankietowanych (63 proc.).
Tylko co dziesiąty Polak nie czuje się od nich uzależniony. Osoby deklarujące przywiązanie do konkretnych marek to najczęściej osoby starsze, w wieku powyżej 50 lat.
Młodsi są bardziej skłonni do zmian preferencji i ulegania tymczasowym modom. W porównaniu z wynikami sondażu z 2002 roku, odsetek osób deklarujących kupowanie tych samych, sprawdzonych marek obniżył się obecnie o 8 punktów procentowych.
Badanie przeprowadzono w pierwszym kwartale tego roku na próbie 1000 osób.