Stanowisko
IV Kongresu Gmin Wiejskich
Rzeczypospolitej Polskiej
w sprawie
szans polskich gmin wiejskich w
integracji z Unią Europejską
Gminy będą beneficjentami środków na rozwój regionalny poprzez Zintegrowane Programy Operacyjne Rozwoju Regionalnego, zarządzane przez marszałków. Wyrażamy obawę, że taka koncepcja podporządkuje gminy funkcjonalnie marszałkom. Rodzi to zagrożenia zbudowania nieformalnego pionowego centralizmu samorządowego.
Należy stworzyć praktyczną "mapę kompetencyjną" pokazującą funkcjonalnie środki, o które można aplikować, warunki jakie należy spełnić, środki wsparcia finansowego i technicznego oraz poziomy aplikacyjne. Brak tej wiedzy stanowi obecnie przeszkodę w zrozumieniu zakładanych mechanizmów obsługi programów pomocowych. Poza tym nie wszystkie gminy będzie stać na zlecenie prowadzenia obsługi aplikacji i programów na zewnątrz.
Należy zapoznać gminy z zadaniami wynikającymi dla nich z traktatu akcesyjnego, szczególnie jeśli chodzi o okresy dostosowawcze dla osiągnięcia "standardów" UE. Wypełnienie warunków w tym zakresie nie powinno być tylko problemem samorządów. Należy włączyć gminy w proces uzgodnień dokumentów i procedur związanych ze środkami strukturalnymi. Skojarzenie naszego doświadczenia i praktyki z poczynaniami ośrodków zarządzających funduszami powinno uprościć procedury tak, aby zawierały one nie więcej barier niż wynika to z procedur unijnych. W procesie realizacji projektów należy więcej czasu przeznaczyć na wykonanie zadania inwestycyjnego niż na czynności biurokratyczno-administracyjne.
Wobec integracji i miejsca gminy w tym procesie, koniecznym jest stworzenie funkcjonalnego modelu samorządu gminnego, który ustanowi barierę uczynienia z gminy petenta wobec pozostałych poziomów administracji samorządowej i struktur rządowych. W interesie państwa winno być wsparcie finansowe samorządowego lobbingu regionalnego i lokalnego wobec organów unijnych. Lobbing ten nie może być wyłącznie problemem samorządów, - gdyż związany jest z interesem ogólnonarodowym. Dotyczy to Rady Gmin i Regionów Europy (CEMR) oraz Komitetu Regionów jako instytucji reprezentacji samorządów lokalnych i regionalnych w UE.
W obecnej sytuacji powinna być zintensyfikowana praca Zespołu ds. Polityki Europejskiej w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, jako stałego forum dialogu w zakresie możliwości i wzajemnych oczekiwań. Po wyborach parlamentarnych Zespół odbył tylko jedno posiedzenie i to prawie rok temu.