Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Sprzedaż whisky dynamicznie rośnie

3 grudnia 2015
Polski rynek whisky jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków na całym świecie - podała Newseria.pl. W ciągu ostatnich 10 lat jej sprzedaż w naszym kraju rosła średnio o 20 proc. rocznie. Według prognoz zainteresowanie Polaków trunkami z tej kategorii sprawi, że przez kolejne 5 lat wzrost utrzyma się na poziomie 8 proc.

- Porównując whisky do piwa czy wódki, wciąż wydaje się ona alkoholem niszowym. Natomiast jeżeli spojrzymy na trendy, to trunek ten od wielu lat notuje dwucyfrowe wzrosty, nawet 20-40 procent. Obecnie jest to kilkanaście procent. Natomiast ten przyrost daje nam nadzieję na to, że whisky za 5-10 lat będzie bardzo silna w Polsce - stwierdza Marcin Sznajder, dyrektor komercyjny firmy Beam na Polskę.
W ostatnich miesiącach spada w Polsce sprzedaż czystej wódki. Ma to związek nie tylko z podwyżką akcyzy, lecz także z coraz większą popularnością, jaką cieszą się alkohole regionalne, takie jak szkocka whisky czy też bourbon.
- Polscy konsumenci zmieniają nawyki picia alkoholu. Piją coraz mniej czystej wódki, zaczynają ją miksować. Sytuacje, kiedy piliśmy wódkę w kieliszkach, należały prawie do codzienności. Teraz zarezerwowane są dla ważnych okazji, jak chrzest, narodziny dziecka itp. Polacy skłaniają się w stronę whisky, wina i alkoholi międzynarodowych - wyjaśnia Sznajder.
Firma Beam, specjalizująca się w produkcji alkoholi z kategorii whisky, która od 2013 roku współpracuje na polskim rynku z producentem Stock Spirits Group, chce wykorzystać szansę na podbicie rozwijającego się rynku. Jej głównym produktem jest uznawany za najlepszy bourbon na świecie - Jim Beam.

- Bourbon to amerykański trunek podlegający bardzo ścisłym regulacjom. Bourbonem możemy nazwać produkt stworzony w Stanach Zjednoczonych, musi zawierać przynajmniej 51 procent kukurydzy oraz inne zboża, a także musi być warzony w dębowych beczkach, które są wypalane od środka. Ten proces musi trwać minimum dwa lata. Amerykańskie bourbony są dużo łagodniejsze i słodsze niż whisky szkockie, przez co bardziej przystępne. Badania pokazują, że Polacy preferują właśnie bardziej łagodne smaki - dodaje Sznajder.
Mimo iż Polacy ciągle wybierają tańsze, blendowane wersje whisky oraz bourbonów, to coraz silniejsza grupa koneserów, którzy kupują starsze i bardziej wyszukane gatunki alkoholu, jak brown spirits.
- Whisky powinno się pić według swoich osobistych preferencji. Nie ma znaczenia, czy chcemy pić ją samą, z lodem czy colą lub sprite'em. Bourbon to jeden z bardziej miksowalnych alkoholi i pasuje do każdej kombinacji. Polacy whisky piją najczęściej z colą lub z innymi napojami, choć pojawia się też coraz więcej osób pijących whisky tylko z odrobiną wody lub lodu. Niektórzy producenci wykorzystują także bourbon jako dodatek do sosów typu barbecue do grillowania. Rzeczywiście tego typu alkohol dodaje sosom bardzo specyficznego smaku - mówi agencji Newseria Sznajder.
Według najnowszego raportu Scotch Whisky Association w 2013 roku Polacy kupili 26 milionów butelek whisky, co dało nam 11. miejsce na świecie na liście odbiorców tego trunku. W 2013 roku statystyczny Polak wypił średnio 0,5 litra whisky. Dla porównania w tym samym czasie spożył 8,4 litra czystej wódki.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę