Według danych przekazanych przez producentów i importerów w kwietniu 2005 roku sprzedano w Polsce zaledwie 19 363 nowe samochody osobowe, o niemal 20% mniej niż w marcu, kiedy to sprzedaż wyniosła 23 949 sztuk, i o ponad 57% mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.
Wynik sprzedaży skumulowanej od początku roku wyniósł 85 380 sztuk i jest o 40,5% (58 149 sztuki) mniejszy niż rok wcześniej.
Wszystkie marki stanowiące czołówkę polskiego rynku zachowały pozycje sprzed miesiąca, jednak wykazały spadek sprzedaży zarówno miesięcznej, jak i sumarycznej. Jedyną marką w pierwszej dziesiątce, która oparła się tej tendencji, jest Honda (10. lokata). Spośród 44 obecnych na rynku firm, siedemnaście uzyskało większy wynik niż przed rokiem, przy czym sześć znalazło się w drugiej dziesiątce podsumowania, pozostałe - na dalszych miejscach.
Po czterech miesiącach sprzedaży liderem pozostaje wciąż Toyota z wynikiem 10 194 auta, o 36,9% mniejszym niż rok wcześniej. W kwietniu samochody japońskiego producenta znalazły 2 062 nabywców, co oznacza spadek sprzedaży o 50,9%.
Niewiele gorszy rezultat osiągnęła Skoda. Wynik marki od początku roku wynosi 9 935 aut (spadek o 47,3%), w tym w kwietniu - 2 554 auta (spadek o 59,2%). To najlepszy wynik miesięcznego zestawienia w kwietniu. Trzecia lokata na liście najpopularniejszych producentów należy do Fiata, który sprzedał w okresie styczeń - kwiecień 9 066 aut, o 66,8% mniej niż przed rokiem, z czego w czwartym miesiącu - 1 912 aut (spadek o 74,6%). Kolejną marką w rankingu jest Opel. Samochody tej marki kupiło łącznie 7 764 klientów (spadek o 45,5%); w kwietniu - 1 619 osób (71,6% spadku). Piąte miejsce zajmuje ponownie Renault z wynikiem sprzedaży skumulowanej 6 794 sztuki (spadek o 53,3%), w tym kwietniowej - 1 565 aut (spadek o 68,6%).
Minimalnie mniejszą sprzedaż sumaryczną osiągnął Ford - 6 770 aut (45,2% spadku), ale rezultat miesięcznej sprzedaży w kwietniu w wysokości 1 589 aut (spadek o 58,3%) był lepszy niż francuskiego konkurenta.
Dwie dalsze lokaty należą niemal tradycyjnie do marek koncernu PSA: Peugeot (5 544 auta, 48,7% spadku) i Citroena (4 250 aut, 26,2% spadku). W kwietniu Citroen wykazał sprzedaż 1 064 auta (spadek o 40,3% w stosunku do poprzedniego roku), natomiast Peugeot - 909 sztuk (spadek o 72%). Dziewiątą pozycję zajmuje Volkswagen z wynikiem sumarycznym w wysokości 3 671 sztuk (34,6% spadku), w tym 865 sztuk to sprzedaż kwietniowa (spadek o 50,5%).
Pierwszą dziesiątkę zamyka wspomniana wcześniej Honda. Rezultat sprzedaży od początku roku - 3 512 aut - jest o 13,6% większy niż przed rokiem, a miesięczny w kwietniu - 1 041 aut wzrósł w ciągu roku o 3,7%.
Do drugiej dziesiątki notowania spadł Chevrolet, sprzedany od początku roku w ilości 2 846 sztuk (w kwietniu 360 sztuk). Na podkreślenie zasługują wyniki kilku marek z dalszych pozycji rankingu: SEAT-a (12. miejsce, 2 609 aut, wzrost o 28,9%), Kii (14. miejsce, 1 478 aut, wzrost o 158,4%) czy Hyundaia (15. miejsce, 1 433 auta, wzrost o 261,9%). Rekordowy w skali rynku wskaźnik wzrostu sprzedaży uzyskały samochody marki Subaru - o 570,7% (275 sztuk).
Samochody dostawcze
W kwietniu bieżącego roku sprzedaż samochodów dostawczych wyniosła 2 652 sztuki, o 11,2% mniej niż w poprzednim miesiącu i o 21,1% mniej niż przed rokiem. Wynik sumaryczny po czterech miesiącach roku wynosi 10 254 pojazdy i jest to o 8,6% mniej niż rok wcześniej.
Liderem rynku pozostaje niezmiennie Fiat, który jako jedyny przekroczył pułap sprzedaży 2000 sztuk, znajdując od początku roku 2 393 nabywców swoich aut (spadek o 20,4%), z tego 653 sztuki sprzedano w kwietniu (spadek o 22,4%). Drugą lokatę zajmuje Volkswagen z wynikiem 1 582 auta (w kwietniu 336 sztuk) i wciąż najwyższym w czołówce wskaźnikiem wzrostu sprzedaży na przestrzeni roku - o 73,5% (miesięczny wynik wykazał wzrost o 4,7%). Trzecia pozycja należy do Renault. Francuskie pojazdy znalazły w pierwszych czterech miesiącach sprzedaży 1 083 nabywców (spadek o 6,2%)z czego 267 - w kwietniu (28,6% spadku).
Na czwartym miejscu uplasował się ponownie Ford - sprzedaż sumaryczna wyniosła 1 038 sztuk, o zaledwie 0,8% mniej niż rok wcześniej; a kwietniowa - 291 sztuk, o 30,5% więcej niż w ubiegłym roku. Piąty na polskim rynku Mercedes sprzedał od początku roku 831 aut (spadek o 13,1%, w kwietniu - 220 sztuk, 18,8% spadku).
Wzrost sprzedaży skumulowanej wykazuje Opel (szósta lokata): wynik 715 sztuk jest o 5,2% większy niż przed rokiem, jednak w kwietniu marka odnotowała znaczny spadek: 119 sztuk to o 55,8% mniej niż rok wcześniej. Kolejne marki pierwszej dziesiątki nie oparły się tendencji malejącej. Poczynając od Citroena na siódmej pozycji (604 sztuki, spadek o 43,2%), poprzez Peugeot (ósma lokata, 554 auta, 28,7% spadku), Intralla (524 auta, spadek o 0,6%) po dziesiątą na liście rankingowej Kię (336 aut, spadek o 27,6%).
Dopiero Iveco, będące na jedenastej pozycji wykazuje wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem - 311 sztuk to o 62% więcej niż rok wcześniej.