Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Sprzedaż samochodów osobowych w kwietniu znowu spadła

9 maja 2005

Według danych przekazanych przez producentów i importerów w kwietniu 2005 roku sprzedano w Polsce zaledwie 19 363 nowe samochody osobowe, o niemal 20% mniej niż w marcu, kiedy to sprzedaż wyniosła 23 949 sztuk, i o ponad 57% mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku.

Wynik sprzedaży skumulowanej od początku roku wyniósł 85 380 sztuk i jest o 40,5% (58 149 sztuki) mniejszy niż rok wcześniej.

Wszystkie marki stanowiące czołówkę polskiego rynku zachowały pozycje sprzed miesiąca, jednak wykazały spadek sprzedaży zarówno miesięcznej, jak i sumarycznej. Jedyną marką w pierwszej dziesiątce, która oparła się tej tendencji, jest Honda (10. lokata). Spośród 44 obecnych na rynku firm, siedemnaście uzyskało większy wynik niż przed rokiem, przy czym sześć znalazło się w drugiej dziesiątce podsumowania, pozostałe - na dalszych miejscach.

Po czterech miesiącach sprzedaży liderem pozostaje wciąż Toyota z wynikiem 10 194 auta, o 36,9% mniejszym niż rok wcześniej. W kwietniu samochody japońskiego producenta znalazły 2 062 nabywców, co oznacza spadek sprzedaży o 50,9%.

Niewiele gorszy rezultat osiągnęła Skoda. Wynik marki od początku roku wynosi 9 935 aut (spadek o 47,3%), w tym w kwietniu - 2 554 auta (spadek o 59,2%). To najlepszy wynik miesięcznego zestawienia w kwietniu. Trzecia lokata na liście najpopularniejszych producentów należy do Fiata, który sprzedał w okresie styczeń - kwiecień 9 066 aut, o 66,8% mniej niż przed rokiem, z czego w czwartym miesiącu - 1 912 aut (spadek o 74,6%). Kolejną marką w rankingu jest Opel. Samochody tej marki kupiło łącznie 7 764 klientów (spadek o 45,5%); w kwietniu - 1 619 osób (71,6% spadku). Piąte miejsce zajmuje ponownie Renault z wynikiem sprzedaży skumulowanej 6 794 sztuki (spadek o 53,3%), w tym kwietniowej - 1 565 aut (spadek o 68,6%).

Minimalnie mniejszą sprzedaż sumaryczną osiągnął Ford - 6 770 aut (45,2% spadku), ale rezultat miesięcznej sprzedaży w kwietniu w wysokości 1 589 aut (spadek o 58,3%) był lepszy niż francuskiego konkurenta.

Dwie dalsze lokaty należą niemal tradycyjnie do marek koncernu PSA: Peugeot (5 544 auta, 48,7% spadku) i Citroena (4 250 aut, 26,2% spadku). W kwietniu Citroen wykazał sprzedaż 1 064 auta (spadek o 40,3% w stosunku do poprzedniego roku), natomiast Peugeot - 909 sztuk (spadek o 72%). Dziewiątą pozycję zajmuje Volkswagen z wynikiem sumarycznym w wysokości 3 671 sztuk (34,6% spadku), w tym 865 sztuk to sprzedaż kwietniowa (spadek o 50,5%).

Pierwszą dziesiątkę zamyka wspomniana wcześniej Honda. Rezultat sprzedaży od początku roku - 3 512 aut - jest o 13,6% większy niż przed rokiem, a miesięczny w kwietniu - 1 041 aut wzrósł w ciągu roku o 3,7%.

Do drugiej dziesiątki notowania spadł Chevrolet, sprzedany od początku roku w ilości 2 846 sztuk (w kwietniu 360 sztuk). Na podkreślenie zasługują wyniki kilku marek z dalszych pozycji rankingu:   SEAT-a (12. miejsce, 2 609 aut, wzrost o 28,9%), Kii (14. miejsce, 1 478 aut, wzrost o 158,4%) czy Hyundaia (15. miejsce, 1 433 auta, wzrost o 261,9%). Rekordowy w skali rynku wskaźnik wzrostu sprzedaży uzyskały samochody marki Subaru - o 570,7% (275 sztuk).

Samochody dostawcze

W kwietniu bieżącego roku sprzedaż samochodów dostawczych wyniosła 2 652 sztuki, o 11,2% mniej niż w poprzednim miesiącu i o 21,1% mniej niż przed rokiem. Wynik sumaryczny po czterech miesiącach roku wynosi 10 254 pojazdy i jest to o 8,6% mniej niż rok wcześniej.

Liderem rynku pozostaje niezmiennie Fiat, który jako jedyny przekroczył pułap sprzedaży 2000 sztuk, znajdując od początku roku 2 393 nabywców swoich aut (spadek o 20,4%), z tego 653 sztuki sprzedano w kwietniu (spadek o 22,4%). Drugą lokatę zajmuje Volkswagen z wynikiem 1 582 auta (w kwietniu 336 sztuk) i wciąż najwyższym w czołówce wskaźnikiem wzrostu sprzedaży na przestrzeni roku - o 73,5% (miesięczny wynik wykazał wzrost o 4,7%). Trzecia pozycja należy do Renault. Francuskie pojazdy znalazły w pierwszych czterech miesiącach sprzedaży 1 083 nabywców (spadek o 6,2%)z czego 267 - w kwietniu (28,6% spadku).

Na czwartym miejscu uplasował się ponownie Ford - sprzedaż sumaryczna wyniosła 1 038 sztuk, o zaledwie 0,8% mniej niż rok wcześniej; a kwietniowa - 291 sztuk, o 30,5% więcej niż w ubiegłym roku. Piąty na polskim rynku Mercedes sprzedał od początku roku 831 aut (spadek o 13,1%, w kwietniu - 220 sztuk, 18,8% spadku).

Wzrost sprzedaży skumulowanej wykazuje Opel (szósta lokata): wynik 715 sztuk jest o 5,2% większy niż przed rokiem, jednak w kwietniu marka odnotowała znaczny spadek: 119 sztuk to o 55,8% mniej niż rok wcześniej. Kolejne marki pierwszej dziesiątki nie oparły się tendencji malejącej. Poczynając od Citroena na siódmej pozycji (604 sztuki, spadek o 43,2%), poprzez Peugeot (ósma lokata, 554 auta, 28,7% spadku), Intralla (524 auta, spadek o 0,6%) po dziesiątą na liście rankingowej Kię (336 aut, spadek o 27,6%).

Dopiero Iveco, będące na jedenastej pozycji wykazuje wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem - 311 sztuk to o 62% więcej niż rok wcześniej.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę