Spodziewamy się, że w 2005 roku sprzedaż piwa w Polsce wzrośnie o około 4-4,5 proc. Prawdopodobnie przekroczy ona 30 mln hektolitrów – powiedział prezes zarządu Kompanii Piwowarskiej, lidera w branży, Paweł Sudoł.
Po trzech kwartałach tego roku sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o 4,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2004 roku i wyniosła 23,8 mln hektolitrów. W samym trzecim kwartale sprzedaż wyniosła 9,3 mln hektolitrów i była większa od sprzedaży sprzed roku o 4,2 proc.
W 2004 roku sprzedaż piwa na rynek Polski wyniosła 28,8 mln hektolitrów, czyli o 1,6 proc. więcej niż w 2003 roku.
Najwięcej piwa w trzecim kwartale sprzedała Kompania Piwowarska - 3,6 mln hektolitrów, czyli o 11,5 proc. więcej niż w trzecim kwartale 2004 roku. Udział Kompanii Piwowarskiej w rynku wzrósł w tym czasie do 38,5 proc.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy (od października 2004 do września 2005) Kompania Piwowarska sprzedała w Polsce 11 mln hektolitrów piwa. Natomiast od początku kwietnia tego roku do końca września spółka zwiększyła eksport o 70 proc. Spółka wdraża w tym roku program inwestycyjny, którego wartość przekracza 300 mln zł.
Na drugim miejscu pod względem udziałów w rynku znajduje się Grupa Żywiec - po pierwszym półroczu tego roku udział ten wynosił 34-35 proc. Prezes Żywca Hans P. van Zon nie chciał powiedzieć, jaka była wielkość sprzedaży piwa w spółce po trzech kwartałach. Naszym zdaniem, rok 2005 zamkniemy pozytywnym trendem wzrostu zysku netto - powiedział dziennikarzom prezes Żywca po konferencji.
Nie potwierdził natomiast, że spółka zostanie wycofana z obrotów na giełdzie, choć tak można wnioskować po wtorkowej informacji o wykreśleniu Żywca z indeksów WIG i MIDWIG. Spółka zniknęła już z grona uczestników indeksu WIG, WIG-PL oraz WIG-Spożywczy, natomiast z indeksu MIDWIG zostanie wykreślona po sesji czwartkowej.
Jak podała Giełda Papierów Wartościowych, wykreślenie Żywca z tych indeksów wiąże się z bardzo niską płynnością spółki - w wolnym obrocie znajduje się poniżej 5 proc. akcji spółki. Nie ma takich planów - powiedział Hans P. van Zon na pytanie, czy spółka zostanie wycofana z giełdy.
Z danych ZPPP wynika, że spada sprzedaż piwa w browarach regionalnych. Prezes Stowarzyszenia Małych i Średnich Browarów Polskich Andrzej Olkowski, powiedział dziennikarzom po konferencji, że po trzech kwartałach tego roku sprzedaż piwa w browarach regionalnych spadła o 10 proc. Przyczyną tego jest zamykanie kanałów dystrybucji, na skutek wzrastającej konkurencji– powiedział Olkowski.
Jego zdaniem, jedynym wyjściem dla browarów regionalnych jest umacnianie swojej pozycji na własnym terenie.