Sprzedaż drobiu w Polsce spadła od jesieni 2005 r. o 20 proc., a straty branży wyniosły ok. 760 mln zł - poinformowała w czwartek PAP Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza (KRD). Powodem spadku spożycia tego mięsa jest obawa konsumentów przed ptasią grypą.
Drobiarze alarmują, że w branży, zatrudniającej ok. 50 tys. osób, pojawiły się już pierwsze zwolnienia. Rada uważa, że sytuacja producentów drobiu w Polsce jest bliska katastrofy. Dlatego KRD zwróciła się z prośbą o pomoc zarówno do rządu, jak i do urzędów administracji publicznej.
Jak wynika z informacji Rady, producenci musieli znacznie obniżyć ceny.
"Chcielibyśmy uniknąć dotkliwych skutków tej bezpodstawnej paniki, która może doprowadzić do upadłości szeregu firm i bezpowrotnego zniszczenia znaczącej gałęzi rolnictwa, a co się z tym łączy, pogłębienia grona bezrobotnych o tysiące osób. Odbudowa branży trwać może latami, a nasi producenci mogą zostać wyeliminowani z międzynarodowych rynków" - uważa dyrektor KRD Leszek Kawski.
Problem drobiarzy dostrzega także Komisja Europejska (KE), która przychyla się do opinii, że tej branży potrzebne jest nadzwyczajne wsparcie. Jakie to będą instrumenty, KE zamierza przedstawić podczas spotkania unijnych ministrów rolnictwa 26 kwietnia w Luksemburgu. Na razie KE zaproponowała, by straty pokrywane były pół na pół ze środków unijnych i budżetu krajowego.
Tymczasem wiceminister rolnictwa Andrzej Babuchowski mówił w środę, że w budżecie nie ma środków na pokrycie strat spowodowanych zmniejszeniem produkcji drobiu, a także spadkiem cen zbytu mięsa drobiowego.
Jego zdaniem dalszy spadek spożycia może wymusić ograniczenie produkcji drobiu w Polsce, tym bardziej, że spodziewane jest także zmniejszenie spożycia na rynkach światowych, a to ograniczy eksport. W jego przekonaniu jest to zjawisko przejściowe, podobnie jak było w przypadku spadku konsumpcji wołowiny z powodu pojawienia się BSE.
Według informacji resortu rolnictwa, w pierwszych miesiącach 2006 roku obniżyła się sprzedaż mięsa drobiowego o blisko 10 proc., spadły także o 30 proc. przychody z jego sprzedaży. Same ceny zbytu spadły o 20 proc.
Jak zapowiada KRD, 8 kwietnia na antenie obu kanałów Telewizji Publicznej oraz w stacjach regionalnych rozpocznie się kampania informacyjna, dotycząca bezpieczeństwa spożycia drobiu.