Polskie Centrum Badań i Certyfikacji SA sprawdziło funkcjonujące w Kasie Systemy Zarządzania Jakością oraz Bezpieczeństwem Informacji. Recertyfikacja wypadła bardzo pomyślnie. Jest zgodna rekomendacja niezależnych auditorów za odnowieniem certyfikatów na kolejne trzy lata. Certyfikaty ISO przyznane Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w latach 2004 i 2005 spełniają wymagania zarówno norm krajowych, jak i międzynarodowych IQnet.
Niezależni audytorzy PCBC po audicie recertyfikacyjnym przeprowadzonym od 25 do 28 listopada br. w Centrali i 10 oddziałach regionalnych Kasy (na 16 ogółem w kraju) stwierdzili, że wdrożony w strukturach organizacyjnych Kasy System Zarządzania Jakością na zgodność z normą PN-EN ISO 9001:2001 oraz wdrożony rok później System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji zgodnie z normą PN-I-07799-2:2005, zachowują ważność.
ISO to przede wszystkim dowód porządku organizacyjnego. Prawidłowo stosowany w organizacji system zarządzania jakością to taki, którego normy są powszechnie zaakceptowane, standardy opisane wewnętrznymi procedurami i procesami są „normą” w praktyce urzędu, to wreszcie taki system, który jest stale doskonalony. Takie standardy obowiązują w KRUS – stwierdzili niezależni audytorzy z PCBC.
Zgodnie z formalno-prawnymi kryteriami auditu, od objętych sprawdzianem jednostek Kasy wymagano okazania dowodów zgodności z polityką jakości praktycznej realizacji zadań. Auditorzy przyznali, że czerpiąc wcześniej wiedzę o instytucji jedynie z mass mediów, mile zostali zaskoczeni wysokimi standardami pracy i jakością obsługi klientów. Auditor wiodący za „godne pozazdroszczenia” uznał rozwiązania organizacyjne oraz systemy teleinformatyczne wdrożone (i rozbudowywane) w instytucji.
Audit recertyfikacyjny obejmował wszystkie obszary działalności w Kasie, m.in. utrzymanie zgodności procedur i procesów w systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji z normami ISO, aktualność zapisów i dokumentów związanych z procedurami, monitoring bezpieczeństwa obiegu dokumentów elektronicznych, terminowość załatwianych spraw, sprawozdawczość, działania kontrolne, prewencyjne, rehabilitację i orzecznictwo, obsługę skarg, wniosków i zapytań, rozliczenia z płatnikami składek, , badania satysfakcji klienta. Do podsumowania ostatniego punktu posłużyło audytorom 500 ankiet od interesantów Kasy. W tej reprezentatywnej grupie dobrze i bardzo dobrze wypowiadało się o Kasie ok. 98% respondentów.
Trudny sprawdzian z jakości potwierdził skuteczność wdrożonych w KRUS systemów w unowocześnianiu i usprawnianiu funkcjonowania instytucji, zgodność opisanych procedur z wymaganiami prawnymi i praktyką działania zgodną z normami PN-EN ISO 9001:2001 i PN-ISO/IEC 27001:2007.
Wyniki auditu bez zastrzeżeń upoważniają PCBC do odnowienia w Kasie certyfikatów jakości i bezpieczeństwa informacji na następne 3 lata.
8269058
1