W Unii Europejskiej weszła w życie dyrektywa dotycząca ochrony prywatności w komunikacji elektronicznej. Oznacza to, że wszystkie państwa członkowskie, w tym również Polska, będą musiały wdrożyć do swojego prawa regulacje prawne związane z wysyłaniem spamu, czyli masowej korespondencji, najczęściej o charakterze reklamowym, kierowanej do skrzynek elektronicznych.
Dyrektywa zakazuje wysyłania spamu do indywidualnych użytkowników poczty elektronicznej. Firmy będą mogły bezkarnie wysyłać korespondencję o charakterze reklamowym jedynie swoim klientom, których chcą poinformować o nowej ofercie i którzy wyrazili na to zgodę. Nadawcy będą musieli w każdym e-mailu informować o sposobie, w jaki adresaci wiadomości mogą zapobiec ich otrzymywaniu w przyszłości.
Dyrektywa nie reguluje kwestii wysyłania spamu do przedsiębiorstw. Według ocen Komisji Europejskiej, w minionym roku spam mógł stanowić ponad połowę wiadomości przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej.