Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) spadł w lipcu 2012 roku po raz czwarty z rzędu z 84,2 pkt. do poziomu 83,1 pkt. - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych i Krajowy Rejestr Długów. Wskazuje to na dalsze silne pogorszenie w obszarze obsługi należności w polskich firmach.
"Wyniki ostatniego badania (lipiec 2012 r.) wskazują na dalsze silne pogorszenie w obszarze obsługi należności w polskich firmach. Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) spadł po raz czwarty z rzędu - tym razem do poziomu 83,1 punktu. Oznacza to, że budowane w okresie od października 2010 r. do lipca 2011 r. silne podstawy dobrej kondycji gospodarczej, związane z lepszą obsługą zobowiązań polskich przedsiębiorstw, zaczynają powoli tracić na aktualności" - napisano w raporcie.
"Obecna wartość INP jest najniższa od lipca 2009 r., kiedy to sytuacja polskich przedsiębiorstw była bardzo niekorzystna, a polska gospodarka odczuwała główne uderzenie kryzysu. Niepokojącym sygnałem jest również skala pogorszenia w obszarze należności, w reakcji na stosunkowo niewielkie spowolnienie wzrostu gospodarczego. Oznacza to, że problemy z należnościami mogą wpływać na ograniczenie wydatków przedsiębiorstw na inwestycje. Dodatkowo, w obliczu problemów z otrzymywaniem należności, przedsiębiorstwa mogą mieć problem z otrzymywaniem kredytów, co przełoży się na dalszy spadek produkcji i inwestycji. Złożenie tych czynników może zaś wpłynąć na dalsze spowolnienie wzrostu gospodarczego" - dodano.
Jak podają autorzy badania, INP odzwierciedla stan i opinie przedsiębiorców dotyczące sześciu obszarów związanych z należnościami: stanu i prognozy problemów z ich egzekwowaniem, przeciętnego odsetka przeterminowanych należności w portfelu firmy, średniego okresu przeterminowania, odsetka firm w gospodarce, które na skutek problemów z należnościami nie mogą terminowo regulować swoich płatności, a także przeciętnego odsetka kosztów związanych z nieterminowymi płatnościami ze strony klientów/kontrahentów.
"Obecny spadek wartości INP w największym stopniu wynika z pogorszenia się przewidywań przedsiębiorstw dotyczących obsługi zobowiązań przez klientów/kontrahentów w kolejnych miesiącach. Dodatkowo, istotne znaczenie dla spadku wskaźnika miało pogorszenie się obsługi zobowiązań w ostatnich trzech miesiącach" - głosi raport.