Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Spada obsługa należności w polskich firmach

9 sierpnia 2012
Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) spadł w lipcu 2012 roku po raz czwarty z rzędu z 84,2 pkt. do poziomu 83,1 pkt. - wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych i Krajowy Rejestr Długów. Wskazuje to na dalsze silne pogorszenie w obszarze obsługi należności w polskich firmach.
"Wyniki ostatniego badania (lipiec 2012 r.) wskazują na dalsze silne pogorszenie w obszarze obsługi należności w polskich firmach. Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) spadł po raz czwarty z rzędu - tym razem do poziomu 83,1 punktu. Oznacza to, że budowane w okresie od października 2010 r. do lipca 2011 r. silne podstawy dobrej kondycji gospodarczej, związane z lepszą obsługą zobowiązań polskich przedsiębiorstw, zaczynają powoli tracić na aktualności" - napisano w raporcie.
"Obecna wartość INP jest najniższa od lipca 2009 r., kiedy to sytuacja polskich przedsiębiorstw była bardzo niekorzystna, a polska gospodarka odczuwała główne uderzenie kryzysu. Niepokojącym sygnałem jest również skala pogorszenia w obszarze należności, w reakcji na stosunkowo niewielkie spowolnienie wzrostu gospodarczego. Oznacza to, że problemy z należnościami mogą wpływać na ograniczenie wydatków przedsiębiorstw na inwestycje. Dodatkowo, w obliczu problemów z otrzymywaniem należności, przedsiębiorstwa mogą mieć problem z otrzymywaniem kredytów, co przełoży się na dalszy spadek produkcji i inwestycji. Złożenie tych czynników może zaś wpłynąć na dalsze spowolnienie wzrostu gospodarczego" - dodano.
Jak podają autorzy badania, INP odzwierciedla stan i opinie przedsiębiorców dotyczące sześciu obszarów związanych z należnościami: stanu i prognozy problemów z ich egzekwowaniem, przeciętnego odsetka przeterminowanych należności w portfelu firmy, średniego okresu przeterminowania, odsetka firm w gospodarce, które na skutek problemów z należnościami nie mogą terminowo regulować swoich płatności, a także przeciętnego odsetka kosztów związanych z nieterminowymi płatnościami ze strony klientów/kontrahentów.
"Obecny spadek wartości INP w największym stopniu wynika z pogorszenia się przewidywań przedsiębiorstw dotyczących obsługi zobowiązań przez klientów/kontrahentów w kolejnych miesiącach. Dodatkowo, istotne znaczenie dla spadku wskaźnika miało pogorszenie się obsługi zobowiązań w ostatnich trzech miesiącach" - głosi raport.



POWIĄZANE

Słoneczniki to jedne z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych roślin zarówno w ...

Dużo pisze się w różnych rolniczych mediach na temat konkurencyjności europejski...

Trwa serial związany ze zwrotami gruntów rolnych dzierżawionych przez podmioty (...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę