Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

SMS-owe loterie na celowniku

5 stycznia 2016
Urzędnicy kontrolują SMS-owe loterie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej biorą pod lupę firmy zachęcające do SMS-owego hazardu. Sprawdzają, czy firmy organizujące konkursy rzetelnie informują użytkowników o zasadach loterii.
Organizatorzy często sugerują, że udział w konkursie jest darmowy, albo jego koszt równy jest kosztowi wysłania pojedynczego SMS-a. W rzeczywistości, aby wziąć udział w losowaniu trzeba ponieść znacznie wyższe koszty, wynikające z konieczności wysyłania kolejnych SMS-ów typu premium. Prowadzonych jest osiem takich postępowań, dziewiąte właśnie zostało wszczęte.

SMS może i pusty, ale drogi

Do UOKiK wpłynęło już blisko sto skarg na konkursy SMS-owe oraz strony internetowe zachęcające do płacenia przez SMS. Dotyczą one m.in. nieudostępniania regulaminu, czy uzależniania zdobycia nagrody od wysłania tylko jednego SMS-a, gdy okazuje się, że należy ich wysłać wiele.

Najnowsze postępowanie dotyczy Internetq Poland - organizatora konkursu "Pusty SMS". Postępowanie jest wynikiem wielu skarg konsumentów. Jak informuje UOKiK, przeanalizowano m.in. regulamin konkursu, wzory SMS-ów, listę laureatów oraz nagród, które otrzymali, a także treść reklam telewizyjnych i prasowych.

Ustalono, że osoby, które zdecydowały się wziąć udział w loterii dostawały różne wiadomości, o treści np. "Koniec świata. Przecież decyzja o przekazaniu 30 tys. zł zapadła. Proszę o nadanie pustego SMS-a". Zdaniem Urzędu, komunikaty te mogą sugerować zdobycie nagrody każdemu, kto wyśle SMS, a zgodnie z regulaminem konkursu są one przyznawane jedynie osobom wylosowanym przez organizatora. W związku z tym UOKiK sprawdzi czy organizator loterii stosował nieuczciwą praktykę rynkową, wysyłając wiadomości sugerujące pewność wygranej.

Ma być wiadomo, ile SMS-ów trzeba wysłać

Urząd przypomina, że wywoływanie wrażenia, iż konsument bezwarunkowo wygra nagrodę np. po wysłaniu SMS-a, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych niekorzystnych zasadach jest niezgodne z prawem.

Wątpliwości UOKiK wzbudzają też niejasne informacje na stronach internetowych oferujących różne testy. W takim przypadku SMS jest sposobem na poznanie wyników quizu, a także płatnością za usługę. Jego cena ustalana jest przez usługodawcę i często bardzo wysoka.

Jak podkreśla UOKiK, organizowanie konkursu i nieprzyznanie nagrody, a także wywoływanie wrażenia, że jej uzyskanie jest pewne, gdy w rzeczywistości np. gwarantuje się nam jedynie udział w losowaniu, jest nieuczciwą praktyką rynkową. Ponadto sprzeczne prawem jest nieudostępnianie regulaminu czy zatajenie informacji o cenie wiadomości. Zawsze w przypadku naruszenia prawa UOKiK może wszcząć postępowanie i nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Poznaj magię cyfr

Urząd przypomina też, że każdy konsument może samodzielnie sprawdzić cenę SMS-a na podstawie numeru, na jaki ma on zostać wysłany. Jeżeli zaczyna się on na 7, ceną w złotych (ale bez VAT), będzie druga cyfra. Jeżeli numer zaczyna się na 9 - cena to dwie następne cyfry. Na przykład numer 935*** oznacza koszt sms-a równy 35 zł plus VAT.

Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd mogą skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów, a bezpłatne porady udzielane są pod numerem 0 800 800 008 - dodaje Urząd.


POWIĄZANE

20 listopada 2024 roku, w Warszawie odbyło się VI Posiedzenie Krajowej Rady Izb ...

Minister Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy Witalij Koval oraz Minister Rolnic...

Według stanu na 20 listopada od początku tego miesiąca koleją na Ukrainie przewi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę