Senacka Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych opowiedziała się w nocy za przyznaniem z budżetu na 2004 rok 192 mln zł dotacji dla regionalnych przewozów kolejowych i nie mniej niż 50 mln zł dla warszawskiego metra.
– Dodatkowe pieniądze na inwestycje na tabor kolejowy mogą przyśpieszyć regionalizacje, ja nad tym już nie boleję, ale wolałbym aby absolutnie dalej już się nie posuwać - przekonywał wicepremier Jerzy Hausner przed głosowaniem komisji poprawek dotyczących przewozów kolejowych.
Komisja posłuchała wicepremiera i sprzeciwiła się alternatywnym propozycjom senatorów, składanym podczas wtorkowej debaty w Senacie nad tegoroczną ustawą budżetową. Jedną z nich była poprawka zwiększająca do 327 mln zł dotacje do regionalnych przewozów pasażerskich.
Przychylności komisji nie uzyskała też poprawka zakładająca zmniejszenie tzw. środków specjalnych o 20% i przeznaczenie 327 mln zl z uzyskanej kwoty na dotacje dla przewozów kolejowych. Taki sam los spotkał poprawkę zakładająca zwiększenie dotacji dla kolei o 200 mln zł ze środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Senacka komisja przychyliła się za to do zwiększenia o 30 mln zl dotacji na inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Półmiliardowa dotacja, jaką zaproponował Sejm oddaliła w grudniu widmo strajku generalnego na kolei. We wtorek, podczas spotkania z marszałkiem Senatu Longinem Pastusiakiem, przedstawiciele związków zawodowych kolejarzy zapowiedzieli, ze zmniejszenie dotacji może skończyć się wstrzymaniem ruchu kolejowego w całej Polsce.