europejskie forum rolników 2025

Sejm za poprawkami do noweli o biokomponentach i biopaliwach

3 grudnia 2015
Nowelizacja ustawy o monitorowaniu i kontrolowaniu jakości paliw oraz o biokomponentach i biopaliwach zakłada podniesienie z 5 do 10 proc. limitu dodatku biokomponentów do benzyny i - według szacunków ministerstwa gospodarki - zmiany te mogą doprowadzić do podwyżki ceny litra benzyny o 5 groszy. Podczas piątkowego głosowania posłowie opowiedzieli się za wszystkimi poprawkami Senatu zgłoszonymi do noweli.

Wśród poprawek zgłoszonych przez Senat dwie zmierzają do ograniczenia zakresu informacji, które mają zawierać w swoich sprawozdaniach producenci paliw i biopaliw. Chodzi o wyeliminowanie obowiązku przedstawiania w tych sprawozdaniach informacji nt. emisyjności biokomponentów spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju oraz informacji o wykorzystywanych systemach certyfikacji. Według Senatu informacje te powinny składać jedynie podmioty realizujące tzw. Narodowy Cel Wskaźnikowy.
Kolejna grupa zmian proponowanych przez Senat wprowadza przepis przejściowy, zgodnie z którym certyfikaty wydane przed 1 października 2014 r. zachowają ważność do upływu terminu, do jakiego zostały wydane, nie dłużej jednak niż do 30 września 2015 roku.
Nowela wprowadza okres przejściowy. Do końca 2020 r. sprzedawcy będą musieli oferować również benzynę z 5-proc. dodatkiem bioetanolu. Ustawa wprowadza też korzystniejsze sposoby wyliczenia wielkości ograniczenia emisji dzięki m.in. użyciu surowców z UE, odpadków nieżywnościowych, zrębków drzewa itp.
Nowe prawo wprowadzać będzie również obowiązek informowania klientów o tym, że paliwo zawiera dodatki metaliczne, które mogą powodować potencjalne zagrożenie dla zdrowia. Chodzi o związki poprawiające działanie silnika. Kiedyś były to organiczne związki ołowiu, dziś stosuje się organiczne związki manganu. Projekt wprowadza więc odpowiednie zmiany do systemu monitorowania i kontroli jakości paliw.
Nowela wdrażać będzie też szereg przepisów dyrektywy 2009/30/WE ws. monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie, m.in. ustanawia tzw. Narodowy Cel Redukcyjny i wyznacza go dla 2020 r. na poziomie 6 proc. redukcji emisji CO2 z transportu, w stosunku do poziomu z roku 2010.


POWIĄZANE

Prezydent Andrzej Duda udzielił w zeszłym tygodniu obszernego wywiadu TV Trwam. ...

Krzysztof Stanowski pobił rekord. 4 miliony podpisów w cztery dni! Znamy nazwisk...

Baza magazynowa zbóż w Witoldowie w Wielkopolsce, to obiekt zarządzany od 30 lat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę