Projekt ma na celu m.in. stworzenie polskiej sieci uznanych i rozpoznawanych markowych produktów turystyki wiejskiej, zwiększenie prestiżu polskiej turystyki wiejskiej oraz wykreowanie wizerunku obszarów wiejskich jako turystycznego rynku oferującego zróżnicowane i całoroczne atrakcje.
W 2014 roku w ramach realizacji projektu „Hity Turystyki Wiejskiej” opracowanych zostało 5 folderów tematycznych: Odpoczywaj na wsi: aktywnie; edukacyjnie; kulinarnie; naturalnie oraz tradycyjnie.
Jak zauważył wiceminister sportu i turystyki Tomasz Jędrzejczak, z danych Światowej Organizacji Turystyki wynika, że ludzie coraz częściej wybierają odpoczynek krótki, 2-5 dniowe wyjazdy, a to sprawia, że agroturystyka ma coraz większy potencjał rozwojowy.
Turystyka wiejska staje się coraz bardziej atrakcyjna, nie tylko zapewnia wypoczynek, ale dostarcza też dodatkowych atrakcji takich jak bezpośredni kontakt z przyrodą, pracami rolniczymi np. w formie koszenia trawy czy dojenia krów - zaznaczył wiceminister. Dodał, że turystyka wiejska łączy to co najlepsze: polską gościnność i dziewiczą przyrodę oraz dobre jedzenie.
Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke zaznaczył, że współpraca z resortem rolnictwa ma już formalne podstawy, bo na początku maja zostało zawarte porozumienie między POT a resortem rolnictwa, które pozwoli na skonsolidowanie działań promocyjnych w agroturystyce.
Promocja agroturystyki odbywa się m.in. poprzez portal www.polska.travel.pl, gdzie m.in. można znaleźć hity turystyki wiejskiej. Jest to duża baza danych, z której korzysta ponad 17 mln użytkowników - dodał. Poinformował, że stworzone zostały dwie grupy produktowe: konsorcjum zdrowie i uroda oraz polskie szlaki kulinarne.
Szef Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej Wiesław Czerwiec powiedział, że blisko 250 gospodarstw wiejskich poddało się systemowi kategoryzacji, najwięcej takich obiektów znajduje się w województwie Małopolskim. Wprowadzone zostały znaki: "wypoczynek na wsi", gdzie znajdują się wszystkie obiekty kategoryzowane oraz "wypoczynek u rolnika" - znak, który określa typowo wiejską ofertę (np. chodzi o pobyt w wiejskiej zagrodzie).
Posiadanie kategoryzacji jest gwarancją zapewnienia turystom odpowiednich warunków wypoczynku, jeśli chodzi o standard noclegu i jakość obsługi - tłumaczył Czerwiec.
Jak mówił, turystyka wiejska to nie tylko nocleg i wyżywienie, to także różne inne propozycje. Wiele gospodarstw rolnych skorzystało z unijnych funduszy i "wyprofilowało" swoją działalność, znajdzie się wiec oferta dla grzybiarzy, wędkarzy, rodzin z dziećmi, dla chętnych na jazdę konną itp.
Działalność agroturystyczną prowadzi w Polsce ponad 8 tysięcy gospodarstw rolnych, w których jest 84,5 tysięcy miejsc noclegowych. Najczęściej odwiedzane regiony to Karpaty i Pojezierze Mazurskie. Prawie 40 proc. gospodarstw agroturystycznych w znajduje się w województwach: małopolskim, podkarpackim i warmińsko-mazurskim. Najmniej kwater agroturystycznych znajduje się w województwach łódzkim, opolskim i lubuskim.
W 2014 r. z noclegów w pokojach gościnnych i kwaterach agroturystycznych skorzystało ponad 612 tys. turystów, wśród których 7 proc. stanowili turyści zagraniczni, głównie z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Pokoje gościnne i kwatery agroturystyczne są w dużej mierze obiektami sezonowymi, dlatego najwięcej turystów nocowało w nich w miesiącach wakacyjnych lipcu i w sierpniu.