Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych wystąpił do Ministra Środowiska o rozwiązanie prawne problemu szkód, jakie w gospodarstwach rolnych powodują dzikie gęsi.
Samorząd rolniczy zaproponował wydłużenie okresu polowań na te ptaki, podobnie jak to zostało przyjęte w województwach zachodniej Polski, w następujących terminach: gęsi zbożowe i białoczelne od 30 sierpnia do 1 lutego i gęsi gęgawy od 30 sierpnia do 15 stycznia.
Zdaniem izb rolniczych konieczne jest objęcie strat powodowanych w uprawach przez gęsi mechanizmem odszkodowań za szkody wyrządzone przez zwierzęta łowne.
Poniżej prezentujemy odpowiedz Ministerstwa Środowiska na pismo KRIR
Ustawa - Prawo łowieckie przewiduje możliwość zapobiegania szkodom w uprawach i płodach rolnych czynionych przez ptaki łowne, przez wydanie stosownej zgody przez marszałka województwa na ich płoszenie. Dzikie gęsi nie zostały zaliczone do tych gatunków za których szkody przez nie czynione przewidziano możliwość ich oszacowania i wypłacenia odszkodowania. Szkody w porównaniu ze szkodami, jakie czynią wyznaczone inne gatunki zwierzyny, są uznawane jako marginalne i mające miejsce przeważnie w okresie przelotów, choć w indywidualnych przypadkach mogą być one dotkliwe. Obecnie na rynku dostępne są różne urządzenia odstraszające ptaki. Do dyspozycji są dwa główne typy urządzeń.
Pierwszym są armatki hukowe, których przydatność może być jednak ograniczona w wypadku stosowania w pobliżu innych żywych zwierząt.
Sposobem pokrewnym jest bardziej selektywna metoda biosoniczna, polegająca na emitowaniu przez urządzenie kombinacji głosów ptaków znajdujących się w sytuacji stresowej oraz głosów ptaków drapieżnych. Jest to metoda stosunkowo tania, szczególnie w wypadku planowanego stosowania przez dłuższy czas.
W przypadku ptaków łownych zgodę na płoszenie może wydać właściwy marszałek województwa na podstawie art. 9a ustawy - Prawo łowieckie w formie decyzji administracyjnej określającej ściśle warunki jej wykonywania. Ponadto w okresie obowiązujących terminów polowań na gęsi można powstawaniu szkód zdecydowanie zapobiegać przez wejście w kontakt z właściwymi terytorialne kołami łowieckimi, które wydając indywidualne upoważnienia do odstrzału lub organizując polowania zbiorowe, zapewnią skuteczne ich płoszenie. Należy tutaj dodać, że do wzajemnej współpracy pomiędzy dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego a władającym gruntem, obliguje obie strony przepis zawarty wart. 47 ust. 1 ustawy - Prawo łowieckie. Proponowane rozwiązania są zgodne z prawem i stosowane konsekwentnie powinny przynieść oczekiwany rezultat.
Wydłużenie okresu polowań na dzikie gęsi w pozostałej części kraju było już kilkakrotnie wnioskowane jednakże znaczna część opinii publicznej jest temu zdecydowanie przeciwna uzasadniając swoje stanowisko argumentami natury biologicznej oraz przepisami unijnymi.
Powstała również inicjatywa społeczna działająca na rzecz przeniesienia 13 gatunków ptaków łownych na listę ptaków chronionych, czyli zaniechania w Polsce polowań na ptaki łowne .
Obecnie w Sejmie RP znajdują się dwa projekty zmiany ustawy - Prawo łowieckie: poselski - druk nr 2970 oraz rządowy - druk nr 3192. W obu przypadkach temat rozszerzenia katalogu zwierząt łownych za które przysługuje odszkodowanie za szkody w uprawach i płodach rolnych przez nie uczynione, nie został podjęty. Resort również nie przewiduje w najbliższym czasie wniesienia wniosku o nowelizację ustawy - Prawo łowieckie w ww. zakresie, jak i dokonywania zmiany okresów polowań na dzikie gęsi.
Zastępca Dyrektora
Departamentu Leśnictwa i Ochrony Przyrody
/-/Anna Klisowska
Opracował: Obi oba
7419516
1