aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Samorząd rolniczy pyta- resort rolnictwa odpowiada

5 stycznia 2016
Poniżej prezentujemy odpowiedz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na pismo Wielkopolskiej Izby Rolniczej  w sprawie utrzymania dopłat do produkcji buraków cukrowych i pomidorów oraz stosowania nawozów naturalnych w zależności od panujących warunków pogodowych


Szanowny Panie Prezesie
W odpowiedzi na pismo z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia w sektorze buraka cukrowego i pomidorów w nowej perspektywie finansowej oraz przepisów określających terminy stosowania nawozów naturalnych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Odnosząc się do postulatu wprowadzenia płatności związanych z produkcją w sektorze buraka cukrowego i pomidorów, pragnę w pierwszej kolejności zaznaczyć, że podstawowym celem płatności bezpośrednich jest wspieranie dochodów rolników w taki sposób, aby nie oddziaływać na ich decyzje w zakresie kierunku i wielkości produkcji. Dzięki temu rolnicy dostosowują produkcję do zapotrzebowania rynku i swoich przewag konkurencyjnych, a nie kierują się wysokością płatności. W związku z powyższym płatności bezpośrednie zasadniczo nie są powiązane z obowiązkiem prowadzenia określonej produkcji rolnej. Planowana reforma systemów wsparcia bezpośredniego na lata 2015-2020 jest zgodna z opisanym kierunkiem zmian, który został zapoczątkowany reformą Wspólnej Polityki Rolnej z 2003 r.
Przepisy rozporządzenia (UE) nr 1310/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/20/3 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013. str. 865) umożliwiają stosowanie w ramach rozwiązań przejściowych, mających zastosowanie w odniesieniu do roku 2014, tych samych form pomocy w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, które były przyznawane za 2013 r. W związku z tym w Polsce za rok 2014 realizowana będzie m.in. płatność cukrowa i płatność do pomidorów.
Natomiast w latach 2015-2020 do powierzchni upraw buraków cukrowych i pomidorów będzie przysługiwała płatność podstawowa (w ramach systemu SA PS), do której kwalifikowała się będzie każda powierzchnia użytków rolnych gospodarstwa rolnego wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej. Producenci buraków cukrowych i pomidorów będą mogli również otrzymać płatność zieloną, która przysługiwała będzie w związku ze stosowaniem praktyk rolniczych korzystnych dla klimatu i środowiska.
Ponadto plantatorzy buraków cukrowych i pomidorów będą mogli ubiegać się o wszystkie inne rodzaje płatności w ramach nowego systemu wsparcia bezpośredniego. Oprócz jednolitej płatności obszarowej i płatności za praktyki rolnicze korzystne dla klimatu i środowiska rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 (Dz. Urz. UE L 347z 20.12.2013, str. 608) przewiduje również inne instrumenty wsparcia, z których część ma charakter fakultatywny dla państwa członkowskiego.
W kwestii możliwości stosowania wsparcia sektorowego pragnę poinformować, że tytuł IV rozdział 1 ww. rozporządzenia przewiduje ustanowienie systemu dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją dla sektorów rolnictwa, które znajdują się w trudnej sytuacji i które mają szczególne znaczenie ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych. W art. 52 ust. 2 ww. rozporządzenia wymieniono sektory i rodzaje produkcji, w których będzie możliwe stosowanie wsparcia związanego z produkcją. Wśród nich znalazły się burak cukrowy oraz owoce i warzywa, co oznacza, że sektory te będą mogły być wspierane w ramach płatności związanych z produkcją.
W przypadku Polski możliwe będzie przeznaczenie na wsparcie związane z produkcją do 13% rocznego pułapu krajowego. Dodatkowo, w celu wsparcia produkcji roślin wysokobiałkowych. podana wielkość procentowa będzie mogła zostać zwiększona o dwa punkty procentowe (do 15%).
Wsparcie związane z produkcją będzie można przyznawać wyłącznie w zakresie, który jest niezbędny, aby zapewnić zachętę do utrzymania w danych sektorach aktualnych poziomów produkcji. Należy bowiem podkreślić, że wsparcie związane z produkcją jest odstępstwem od generalnej zasady oddzielania płatności od produkcji. Jego celem jest niedopuszczenie do spadku produkcji w sektorach, w których występują pewne trudności i które mają szczególne znaczenie ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych. Co do zasady powinno być ono stosowane w wyjątkowych sytuacjach oraz w ograniczonym zakresie, tak aby nie zakłócać procesu oddzielania płatności od produkcji. Ponadto, ze względu na konieczność przestrzegania międzynarodowych zobowiązań Unii Europejskiej, środki finansowe przeznaczone na wsparcie związane z produkcją nie mogą przekraczać określonych pułapów. Dlatego też w ww. rozporządzeniu wskazano sposób finansowania tego wsparcia, polegający na wydzieleniu pewnej części środków w ramach pozostającego do dyspozycji danego państwa pułapu krajowego.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi dostrzega szczególne trudności, których doświadczają rolnicy w niektórych sektorach i rodzajach produkcji o szczególnym znaczeniu ze względów gospodarczych, społecznych lub środowiskowych. Niemniej jednak należy mieć również na uwadze, że wydzielenie części środków na wsparcie związane z produkcją będzie skutkowało pomniejszeniem koperty pozostającej do rozdysponowania w ramach jednolitej płatności obszarowej, która ze względu na swój powszechny charakter - trafia również do plantatorów buraków cukrowych i pomidorów.
Pragnę poinformować, że w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi trwają prace mające na celu dokonanie oceny przydatności w warunkach Polski poszczególnych instrumentów możliwych do wdrożenia w ramach systemu wsparcia bezpośredniego po 2014 r. W prace te włączone zostały jednostki naukowo-badawcze, które opracowują dla Ministerstwa ekspertyzy w tym zakresie. Podjęte decyzje znajdą swój wyraz w opracowanych projektach aktów prawnych implementujących zreformowany system wsparcia bezpośredniego w Polsce. Pragnę przy tym zapewnić, że projekty tych aktów będą uzgadniane z organizacjami rolniczymi w ramach konsultacji społecznych.

Odnosząc się natomiast do prośby rozważenia zmiany przepisów w zakresie stosowania obornika, gnojówki i gnojowicy, pragnę poinformować, że wymogi dotyczące terminów stosowania nawozów określone zostały w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U. Nr 80. poz. 479. z późn. zm.) Rozporządzenie to przewiduje możliwość stosowania nawozów naturalnych i organicznych w okresie od początku marca do końca listopada, za wyjątkiem nawozów stosowanych pod uprawy pod osłonami (szklarnie, inspekty, namioty foliowe). Ponadto dodatkowe przepisy ustawy o nawozach i nawożeniu zakazują stosowania nawozów w okresach o niekorzystnych warunkach klimatycznych, tj. na glebach zalanych wodą, przykrytych śniegiem, zamarzniętych do głębokości 30 cm oraz podczas opadów deszczu, co wynika z potrzeby dostosowania do panujących w danym roku warunków klimatyczno-atmosferycznych, potrzeb roślin oraz możliwości pobierania przez nie składników odżywczych, a nie wymywania ich do wód czy też emisji do powietrza.
Ponadto zgodnie z wydanymi przez Dyrektorów Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej i obowiązującymi w latach 2012-2016 programami działań dla obszarów szczególnie narażonych na zanieczyszczenia azotanami pochodzenia rolniczego (OSN) okresy, w których nawożenie jest dozwolone, są krótsze, niż te, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Terminy te dostosowane zostały do panujących w Polsce warunków atmosferycznych i uzależnione są od rodzaju stosowanego nawozu oraz użytków rolnych, na których są rozprzestrzeniane. Tym samym rolnicy, którzy gospodarują na OSN. zobowiązani są do przestrzegania następujących wymogów:
1.wszystkie nawozy można stosować od 1 marca danego roku, o ile grunty nie są zalane wodą, zamarznięte lub pokryte śniegiem;
2.nawozy naturalne i organiczne na gruntach ornych stosuje się do 15 listopada;
3.nawozy naturalne płynne na łąkach i pastwiskach trwałych stosuje się do dnia 15 sierpnia;
4.nawozy naturalne stale stosuje się na łąkach trwałych do dnia 30 listopada, natomiast na pastwiskach trwałych od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia i od dnia 15 października do dnia 30 listopada;
5.nawozy azotowe mineralne stosuje się na gruntach ornych i uprawach wieloletnich do 15 listopada - przepis ten nie dotyczy producentów buraków i kukurydzy, którzy zawarli kontrakt na ich dostawę po 15 listopada;
6.nie stosuje się nawozów przez cały rok na glebach nieuprawianych, w tym na ugorach.
Powyższe uregulowania mają na celu racjonalne stosowanie nawozów naturalnych (w tym gnojowicy), mając na względzie ochronę środowiska i uwzględniając warunki klimatyczne panujące obecnie w Polsce, przy jednoczesnym propagowaniu zrównoważonego rozwoju rolnictwa. Należy pamiętać, iż podczas stosowania nawozów naturalnych należy unikać zanieczyszczenia środowiska, w szczególności wody, gdyż niesie to ze sobą poważne ryzyko zarówno dla zdrowia ludzkiego jak i przyrody. Stosowanie w porze jesiennej nawozów zawierających azot może spowodować zanieczyszczenie wód tym związkiem - jest on wypłukiwany z gleby poza zasięg korzeni roślin uprawnych oraz szybko ulega procesowi denitryfikacji. Stąd niezmiernie istotnym jest nawożenie w okresach, w których rośliny są w okresie wegetacyjnym. W Polsce przyjmuje się, że jest to okres ze średnią dobową temperaturą powietrza powyżej 5°C. W klimacie umiarkowanym okres wegetacyjny trwa od ostatnich przymrozków wiosennych do pierwszych przymrozków jesiennych. Za początek tego okresu przyjmuje się czas pomiędzy 25 marca a 15 kwietnia (zakwitanie leszczyny, kaczeńca, podbiału), a za koniec czas pomiędzy 25 października a 10 listopada (opadanie liści kasztanowca i brzozy). Absorpcja azotu przez rośliny w listopadzie, a tym samym w grudniu (gdy występują wahania/zmiany temperatury) jest bardzo ograniczona, co wynika z ogólnych warunków klimatycznych panujących w Polsce (kwestię tę podkreśla również Komisja Europejska w skardze skierowanej przeciwko Polsce na niewłaściwe wdrażanie dyrektywy Rady 91/676/EWG z 12 grudnia 1991 r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego). W rezultacie stosowanie nawozów w grudniu może prowadzić do zanieczyszczenia wód poprzez spływ azotu do wód powierzchniowych lub wymywanie do wód podziemnych.
Zatem okresy, w których nie można stosować nawozów naturalnych zostały określone w taki sposób, aby uniknąć wymywania do wód gruntowych i powierzchniowych substancji pokarmowych (w tym związków azotu zawartych w tych nawozach), mając na względzie warunki klimatyczne panujące w Polsce, potrzeby roślin, uzyskanie jak największej efektywności ze stosowania nawozów, a nie strat składników pokarmowych.
Pragnę jednocześnie podkreślić, iż w przypadku posiadania wyników badań naukowych uzasadniających możliwość stosowania w Polsce nawozów naturalnych po 1 grudnia oraz potwierdzenia przedmiotowej sytuacji przez wyniki monitoringu wód, zostaną podjęte działania zmierzające do weryfikacji przepisów prawnych w przedmiotowym obszarze.

Podsekretarz Stanu
Zofia Szalczyk


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę