Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rzecznicy konsumentów udzielili w ubiegłym roku ponad 400 tys. porad

23 sierpnia 2012
W 2011 r. rzecznicy konsumentów udzielili ponad 413 tys. porad, z czego prawie 20 tys. dotyczyło usług finansowych - poinformował w środę w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Według UOKiK sprawy dotyczące usług finansowych to obok telekomunikacji, usług budowlano-remontowych oraz zakupów odzieży i obuwia, problemy najczęściej zgłaszane rzecznikom konsumentów.

Urząd poinformował, że powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów można znaleźć w niemal wszystkich starostwach powiatowych i urzędach miejskich miast na prawach powiatu (np. w Warszawie, Poznaniu). Najczęstszą formą ich działania jest udzielanie porad prawnych. Z danych UOKiK wynika, że w ubiegłym roku z porad takich konsumenci skorzystali 413 tys. 832 razy (w 2010 r. - 416 tys. 323, a w 2009 r. - 349 tys. 711).

"Gdy porady nie wystarczają do rozwiązania problemu, rzecznicy interweniują u przedsiębiorcy np. poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień, przeprowadzenie mediacji lub pouczenie. W ubiegłym roku rzecznicy interweniowali u przedsiębiorców w 51 tys. 540 przypadkach (w 2010 r. - 60 tys. 191, a w 2009 r. - 45 tys. 316)" - napisano w komunikacie.

UOKiK zaznaczył, że rzecznicy pomagają też konsumentom, którzy decydują się bronić swoich interesów, przed sądem. Mogą pomóc w przygotowaniu pozwu albo wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym. W 2011 r. rzecznicy przygotowali 4 tys. 78 pozwów i powództw w sprawach indywidualnych (w 2010 r. - 3 tys. 683, a w 2009 r. - 3 tys. 144).

Najczęściej zgłaszane rzecznikom problemy dotyczyły zakupu obuwia i odzieży (75 tys. 200 porad i 13 tys. 91 wystąpień), sprzętu RTV i AGD (36 tys. 866 skarg i 3 tys. 373 wystąpienia), elementów wyposażenia mieszkania (25 tys. 451 porad i 3 tys. 121 wystąpień), komputerów (14 tys. 561 porad i 1 tys. 107 wystąpień) i motoryzacji (11 tys. 441 porad i 1 tys. 120 wystąpień).

"Skargi konsumentów dotyczyły zwykle reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową lub na podstawie gwarancji. Wśród problemów zgłaszanych przez konsumentów znalazły się m.in.: odmowa przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego; przedstawianie konsumentom własnego sposobu załatwienia reklamacji; utrzymywanie, że gwarancja jest jedynym sposobem realizacji roszczeń konsumentów oraz nieskuteczne usuwanie wad" - tłumaczy urząd.

UOKiK zwraca uwagę, że od kilku lat stale rośnie liczba porad dotyczących zakupów na odległość (np. sklepy internetowe) oraz poza lokalem przedsiębiorcy (np. na pokazach, prezentacjach w trakcie wycieczek) - z ponad 18 tys. w 2009 roku, 24 tys. 849 rok później do 33 tys. 287 w roku 2011.

Podobnie jak w latach poprzednich, wiele skarg dotyczyło usług telekomunikacyjnych (44 tys. 411 porad i 7 tys. 924 wystąpienia). W przypadku telefonii komórkowej problemy konsumentów dotyczyły m.in. bezpodstawnego wyłączania usług, nieprawidłowości związanych z uruchomieniem usługi i nierzetelnym informowaniem abonentów o obowiązujących ofertach promocyjnych.

"W przypadku telefonii stacjonarnej skargi dotyczyły m.in. złej jakości usług, wynikającej głównie z częstych przerw w ich świadczeniu, i niedotrzymania warunków umowy promocyjnej przez operatora lub konsumenta" - podano w komunikacie.

W sprawach dotyczących usług finansowych rzecznicy konsumentów udzielili w ubiegłym roku 19 tys. 417 porad i 2 tys. 328 razy skorzystali z możliwości wystąpienia do przedsiębiorców. Liczba skarg związanych z usługami finansowymi spadła w porównaniu z rokiem 2010, kiedy odnotowano 21 tys. 985 porad i 3 tys. 93 wystąpienia.

"W 2011 roku skargi dotyczyły m.in. umów o kredyt konsumencki (m.in. nieinformowanie konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny), niezgodnych z prawem opłat pobieranych za czynności bankowe i niewłaściwego wykonania umów o kredyt hipoteczny" - wyjaśnił UOKiK.

Z danych urzędu wynika, że konsumenci często zgłaszają problemy z usługami remontowo-budowlanymi (15 tys. 497 porad, 2 tys. 216 wystąpień). Skargi dotyczyły m.in. realizacji robót niezgodnych z projektem, umową lub zamówieniem; odmowy sporządzenia umowy w formie pisemnej i wykorzystywania materiałów złej jakości.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę