Uproszczenie systemu i wzmocnienie praw konsumentów i konkurencji zakłada projekt nowelizacji ustawy o Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który we wtorek przyjęła Rada Ministrów.
Nowe rozwiązania upraszczają i skracają niektóre obowiązujące procedury, dotyczące zwłaszcza kontroli koncentracji. Obecnie obowiązujące przepisy nie są wystarczająco skuteczne w zwalczaniu karteli, które stanowią najpoważniejsze naruszenia konkurencji - poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu.
W zakresie kontroli koncentracji przewidziano wprowadzenie dwuetapowej procedury postępowań rozpatrywania wniosków w przypadku koncentracji skomplikowanych i skrócenie postępowań dotyczących tzw. prostych koncentracji. Obecnie we wszystkich przypadkach stosuje się jedną procedurę.
W sprawach, które nie budzą wątpliwości, będzie obowiązywać jednomiesięczny termin na rozpatrzenie wniosku (do tej pory były to 2 miesiące). A jeżeli chodzi o sprawy, które mogą wywołać skutki rynkowe sprawy będą rozpatrywane 4 miesiące dłużej. UOKiK będzie też mógł w tym czasie przedstawić zastrzeżenia do planowanej koncentracji, co umożliwi przedsiębiorcy merytoryczne ustosunkowanie się do zarzutów.
Spod kontroli prezesa UOKiK mają być wyłączone koncentracje polegające na połączeniu przedsiębiorców osiągających niewielki obrót - do 10 mln euro - na terytorium Polski lub na tworzeniu przez nich wspólnych przedsiębiorstw.
Do projektu wprowadzono procedurę dobrowolnego poddania się karze. Warunkiem zastosowania tej procedury będzie m.in. dobrowolne złożenie przez przedsiębiorcę (ograniczającego konkurencję) oświadczenia, w którym przyznaje się do stosowania niedozwolonej praktyki.
Według nowych przepisów przedsiębiorca będzie mógł odstąpić od ww. procedury na każdym jej etapie. Jednak w przypadku, gdy podda się tej procedurze, nie będzie mógł składać odwołania od wydanej decyzji sądu, a kara może zostać obniżona o 10 proc.
Dobrowolne poddanie się karze funkcjonuje już w wielu procedurach prawnych, m.in. w Belgii, Czechach, Danii, Estonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji.
Do projektowanej nowelizacji, wprowadzone zostały przepisy dotyczące systemu łagodzenia kar. Obecnie są one regulowane rozporządzeniem Rady Ministrów ze stycznia 2009 r. Wprowadzono również przepisy dotyczące możliwości uzyskania przez przedsiębiorców uczestniczących w niedozwolonym porozumieniu łagodniejszej kary w postaci dodatkowej obniżki jej wysokości w zamian za przekazanie istotnych informacji o istniejących i niewykrytych praktykach.
Zaproponowane w projekcie rozwiązania przewidują, że odpowiedzialnością za naruszenie zakazu antykonkurencyjnych porozumień będą odpowiadali szefowie firm, którzy - sprawując swoją funkcję (poprzez działanie, zaniechanie lub niedopełnienie obowiązków nadzorczych) - dopuścili (również nieumyślnie) do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Maksymalna kara pieniężna dla osób fizycznych będzie wynosić 2 mln zł.
Wzmocnienie ochrony konsumentów polega na wprowadzeniu przepisu upoważniającego prezesa UOKiK do publicznego ostrzegania o naruszeniach zbiorowych interesów konsumentów. Chodzi np. o reklamy wprowadzające w błąd.
Zakłada się, że ustawa wejdzie w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia jej ogłoszenia. Projektem zajmie się teraz Sejm.
6252731
1