Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rząd chce obowiązkowych ubezpieczeń w transporcie morskim

5 stycznia 2016
Rząd przyjął projekt nowelizacji Kodeksu morskiego i ustawy o obszarach morskich, a także projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich - podało w środę CIR. Zmiany zakładają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia w transporcie morskim.
Projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks morski oraz ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, m.in. przewiduje obowiązek posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla statków pod polską banderą oraz statków obcych, które wchodzą do naszych portów.
Nowelizacja wynika z konieczności wprowadzania do polskiego prawa unijnych dyrektyw oraz wprowadzenia przepisów zawartych w przyjętych przez Polskę zobowiązaniach międzynarodowych.
Jak wyjaśniło Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie, "ubezpieczenie ma zapewnić wypłatę odszkodowania w razie powstania szkody związanej z eksploatacją statku". "Obowiązek uzyskania ubezpieczenia ma działać prewencyjnie i powinien pomóc w eliminacji z żeglugi statków niespełniających odpowiednich norm bezpieczeństwa, a także zapewnić równe warunki działania podmiotom gospodarczym trudniącym się żeglugą" - podano.
Również przewoźnicy pasażerscy na morskich drogach wodnych mają posiadać obowiązkowe ubezpieczenie lub zabezpieczenie finansowe z tytułu wypadków. Limity ubezpieczeń określa Konwencja ateńska z 1974 r. w sprawie przewozu morzem pasażerów i ich bagażu. Projekt nowelizacji zawiera regulacje umożliwiające wypłaty odszkodowań z międzynarodowego funduszu za zanieczyszczenia olejami.
Rząd przyjął też projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich, która ma być utworzona przy ministrze transportu, budownictwa i gospodarki morskiej. Komisja ma być ciałem stałym, niezależnym od podmiotów, które mogą być stronami w postępowaniu dotyczącym wypadku na morzu.
Projekt określa organizację i działanie komisji, zasady i sposób badania wypadków oraz incydentów morskich przez komisję, a także zasady sporządzania raportów oraz wydawania zaleceń dotyczących bezpieczeństwa morskiego. Komisja będzie prowadziła dochodzenia na temat okoliczności i przyczyn wypadków. Ma to umożliwić wyciągnięcie odpowiednich wniosków i wdrożenie środków zapobiegawczych, które pozwolą uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości, bez przypisywania winy i określania odpowiedzialności za ich powstanie.
W skład komisji ma wejść pięciu członków, w tym przewodniczący, jego zastępca i sekretarz. Będzie ich wyznaczać na pięć lat minister transportu. W jej pracach będą mogli uczestniczyć eksperci.
Przepisy mają gwarantować członkom komisji m.in. dostęp do miejsca wypadku lub incydentu morskiego. Dowody zebrane przez komisję nie będą udostępniane organom procesowym w postępowaniu karnym ani innym podmiotom prowadzącym postępowanie w celu ustalenia odpowiedzialności lub winy. Komisja będzie mogła udostępniać ekspertyzy na wniosek izb morskich, sądu, prokuratury lub policji.
Komisja może ogłaszać trzy rodzaje raportów: uproszczony, tymczasowy i końcowy. Końcowy lub tymczasowy musi powstać do 12 miesięcy od dnia wypadku. Raport uproszczony będzie tworzony, gdy komisja uzna, że wyniki jej badania nie przyczynią się do zapobiegania w przyszłości wypadkom lub incydentom morskim



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę