aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Rynek mlekiem i miodem płynący

19 września 2003

W tym roku zjemy słodycze za 6 mld zł, o 2 mld więcej niż 3 lata temu. Słodycze są na pierwszym miejscu wśród eksportowanych artykułów spożywczych.

Polska sprzedaje za granicę słodyczy za 2 mld zł rocznie. 2/3 eksportu trafia do Unii Europejskiej, część do Chin, Japonii i państw arabskich. Marek Przeździak ze Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polsbisco uważa, że jego organizacja zabiega o uznanie niektórych produktów, np. krówek i pierników za regionalne. Te typowo polskie słodycze są zagranicą bardzo lubiane.
Statystyczny Polak w 2001 roku kupił słodycze za 30 dolarów, Duńczyk za 200, Szwajcar za 170, Niemiec za 115 dolarów.

Trzech największych producentów w Polsce - Nestle, Masterfoods i Star Foods - to firmy w całości z udziałem kapitału zagranicznego. Za nimi są polskie firmy - Mieszko, Solidarność, Jutrzenka. Gdy wstąpimy do Unii polskie wyroby będą musiały sprostać konkurencji z Czech i Niemiec. Tam VAT na słodycze jest niższy, niż u nas, niższe są więc ceny.

Polskie firmy cukiernicze domagają się obniżenia podatku VAT. A zatem, to Ministerstwo Finansów zadecyduje, czy będziemy dalej kupować polskie słodycze.


POWIĄZANE

Według stanu na 29 kwietnia transportem drogowym z Ukrainy wyeksportowano 375 ty...

Z „Raportu o inflacji” opublikowanego w kwietniu przez Narodowy Bank Ukrainy wyn...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę