Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rynek mlekiem i miodem płynący

19 września 2003

W tym roku zjemy słodycze za 6 mld zł, o 2 mld więcej niż 3 lata temu. Słodycze są na pierwszym miejscu wśród eksportowanych artykułów spożywczych.

Polska sprzedaje za granicę słodyczy za 2 mld zł rocznie. 2/3 eksportu trafia do Unii Europejskiej, część do Chin, Japonii i państw arabskich. Marek Przeździak ze Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polsbisco uważa, że jego organizacja zabiega o uznanie niektórych produktów, np. krówek i pierników za regionalne. Te typowo polskie słodycze są zagranicą bardzo lubiane.
Statystyczny Polak w 2001 roku kupił słodycze za 30 dolarów, Duńczyk za 200, Szwajcar za 170, Niemiec za 115 dolarów.

Trzech największych producentów w Polsce - Nestle, Masterfoods i Star Foods - to firmy w całości z udziałem kapitału zagranicznego. Za nimi są polskie firmy - Mieszko, Solidarność, Jutrzenka. Gdy wstąpimy do Unii polskie wyroby będą musiały sprostać konkurencji z Czech i Niemiec. Tam VAT na słodycze jest niższy, niż u nas, niższe są więc ceny.

Polskie firmy cukiernicze domagają się obniżenia podatku VAT. A zatem, to Ministerstwo Finansów zadecyduje, czy będziemy dalej kupować polskie słodycze.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę