W tym roku zjemy słodycze za 6 mld zł, o 2 mld więcej niż 3 lata temu. Słodycze są na pierwszym miejscu wśród eksportowanych artykułów spożywczych.
Polska sprzedaje za granicę słodyczy za 2 mld zł rocznie. 2/3 eksportu trafia
do Unii Europejskiej, część do Chin, Japonii i państw arabskich. Marek
Przeździak ze Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i
Cukierniczych Polsbisco uważa, że jego organizacja zabiega o uznanie niektórych
produktów, np. krówek i pierników za regionalne. Te typowo polskie słodycze są
zagranicą bardzo lubiane.
Statystyczny Polak w 2001 roku kupił słodycze za 30
dolarów, Duńczyk za 200, Szwajcar za 170, Niemiec za 115 dolarów.
Trzech największych producentów w Polsce - Nestle, Masterfoods i Star Foods - to firmy w całości z udziałem kapitału zagranicznego. Za nimi są polskie firmy - Mieszko, Solidarność, Jutrzenka. Gdy wstąpimy do Unii polskie wyroby będą musiały sprostać konkurencji z Czech i Niemiec. Tam VAT na słodycze jest niższy, niż u nas, niższe są więc ceny.
Polskie firmy cukiernicze domagają się obniżenia podatku VAT. A zatem, to Ministerstwo Finansów zadecyduje, czy będziemy dalej kupować polskie słodycze.