Rosyjskie kontrole mogą mieć wpływ na polskie mleczarstwo
3 grudnia 2015
Bank Gospodarki Żywnościowej przypomina, że kończą się kontrole polskich zakładów mięsnych i mleczarskich posiadających uprawnienia do handlu z Rosją, prowadzone przez rosyjskie służby weterynaryjne. Ich wynik może mieć dość duże przełożenie na sytuację branży mleczarskiej.
W latach 2004-2011 udział Rosji w polskim eksporcie przetworów mleczarskich sięgał 3-4 proc.. Wyjątkiem był 2010 rok gdy wzrósł on do prawie 7 proc. (w 2011 r. ponownie obniżył się do 4 proc.). W ubiegłym roku nastąpiła intensyfikacja sprzedaży na rynek rosyjski - wartość eksportu artykułów mlecznych z Polski przekroczyła 83,4 mln euro i była o 65 proc. wyższa niż w 2011 roku oraz ponad 2-krotnie wyższa w porównaniu do średniej z lat 2004-2011. W tym samym czasie wartość wywozu ogółem przetworów mleczarskich wyniosła 1364,2 mln euro, tj. o 4 proc. więcej w relacji rocznej i o 38 proc. więcej wobec średniej z lat 2004-2011. Tym samym udział Rosji w eksporcie artykułów mlecznych zwiększył się do 6 proc.
W pierwszych trzech kwartałach 2013 r. wartość sprzedaży na rynek rosyjski wzrosła o kolejne 65 proc. w relacji rocznej do 94,6 mln euro, zaś jej udział w całkowitym eksporcie - do 8 proc..
Co najmniej dwa czynniki przełożyły się na tak dobry wynik. Po pierwsze, Rosja należy do regionów o dość szybko rosnącym popycie na przetwory mleczarskie. Jest ich drugim światowym importerem. Jednocześnie w 2013 roku produkcja mleka u naszego sąsiada obniżyła się o 4 proc. w relacji rocznej. W rezultacie całkowite zakupy przetworów mleczarskich dokonywane przez Rosję poza granicami kraju, wzrosły w II kwartale br. o 10 proc. Zakaz importu niektórych artykułów z Niemiec, nałożony z grudniu 2012 roku, dodatkowo sprzyjał wzmożonej wymianie handlowej z Polską.
Według prognoz Komisji Europejskiej w latach 2012-2022 rosyjski import serów zwiększy się o 33 proc. Silny przyrost przewidywany jest także w odniesieniu do masła. Dla polskich firm chcących rozwijać przetwórstwo może to być zatem jeden z kluczowych regionów sprzedaży, biorąc pod uwagę dojrzałość rynku unijnego.