Wskaźnik koniunktury w handlu w I kwartale wzrósł w ujęciu kwartalnym o 13,5 pkt do 9 pkt - podał Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH. W najlepszej sytuacji były firmy handlowe działające m.in. w branżach wyrobów farmaceutycznych, medycznych i kosmetyków.
Wskaźnik koniunktury w I kwartale 2014 roku jest również wyższy w porównaniu do wartości sprzed roku, kiedy to wyniósł -9,8 pkt.
"Pomimo dodatniego ogólnego wskaźnika koniunktury, ogólna sytuacja przedsiębiorstw handlowych została przez nie oceniona jako średnia - saldo odpowiedzi na to pytanie wyniosło -1,5 punktów. Na aktualne saldo złożył się następujący rozkład odpowiedzi: 21,7 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną kondycję swojego przedsiębiorstwa za dobrą, 55,1 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 23,2 proc. za słabą" - napisano w raporcie.
Z badania wynika, że w I kwartale w najlepszej sytuacji były przedsiębiorstwa handlowe działające w branżach wyrobów farmaceutycznych, medycznych, kosmetyków i artykułów toaletowych; artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego oraz RTV; obuwia i wyrobów skórzanych, paliw oraz chemikaliów przemysłowych.
"Podobnie jak w poprzednim kwartale, możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczały następujące czynniki: konkurencja, niedostateczny popyt oraz koszty zatrudnienia pracowników" - napisano.