Rośnie sprzedaż markowych piw w dyskontach i małych sklepach
17 maja 2011
Jak podaje Rzeczpospolita, wzrasta udział małych sklepów i dyskontów w sprzedaży piwa w Polsce. Swoją obecność zwiększają tam markowe piwa. Sebastian Tołwiński, rzecznik grupy Żywiec, w wypowiedzi dla "RZ" podkreśla, że dyskonty są najszybciej rosnącym kanałem sprzedaży w Polsce i nie można traktować tego segmentu niepoważnie. Grupa sprzedaje tam marki Żywiec, Heineken, Warka i Leżajsk. Niewykluczone, że ta ostatnia wkrótce trafi tam także w wersji niepasteryzowanej.
Także Kompania Piwowarska zwiększa sprzedaż za pośrednictwem dyskontów. Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii, przyznaje, że udziały firmy w dyskontach są niższe niż udziały w całym rynku, które wynoszą ok. 42 proc., ale od ubiegłego roku znacznie wzrosły. Dodaje, że do wzrostu w dużym stopniu przyczynił się rozwój współpracy z Biedronką.
Firma badawcza Nielsen szacuje, że od lutego 2010 r. do stycznia 2011 r. udział dyskontów w łącznej sprzedaży piwa w Polsce wynosił 11 proc. i był o 2 pkt proc. wyższy niż w tym samym okresie rok wcześniej. W branży szacuje się, że obecnie na dyskonty może przypadać już ok. 16 proc. piw kupowanych przez Polaków.
Największe browary starają się wykorzystać potencjał dyskontów w większym stopniu niż kiedyś m.in. dlatego, że w Polsce wyhamował popyt na piwo. W pierwszym kwartale dynamika sprzedaży branży zbliżona do ubiegłorocznej.
- Kilka lat temu dyskonty kojarzyły się wyłącznie z tanimi markami własnymi i nieatrakcyjnymi opakowaniami. Ich właściciele dostrzegli jednak, że Polacy cenią sobie produkty markowe wysokiej jakości.