Coraz więcej mięsa drobiowego trafia do odbiorców w Polsce i na świecie. Rośnie także liczba podmiotów zajmujących się produkcją, dystrybucją i sprzedażą w systemie QAFP (Quality Assurance for Food Products).
W 2013 roku wzrosło spożycie mięsa drobiowego w kraju. Według przewidywań Agencji Rynku Rolnego w 2013 roku przeciętny konsument spożył nawet 27,5 kg tego mięsa, czyli o 1 kg więcej niż w roku poprzednim („Biuletyn Informacyjny ARR”, nr 2/2013). Tendencje wzrostowe zaobserwować można było także w przypadku eksportu. Jak wynika z danych wstępnych Ministerstwa Rolnictwa i
Rozwoju Wsi („Rynek Mięsa Drobiowego”, Nr 48/2013 z 5 grudnia 2013 r.), w okresie od stycznia do września 2012 roku krajowy eksport sięgnął 382 294 ton mięsa drobiowego, natomiast w tym samym okresie w roku 2013 wyeksportowano już 414 768 ton tego produktu. Największymi odbiorcami mięsa drobiowego byli w 2013 roku Niemcy, Wielka Brytania i Republika Czeska.
W 2013 roku do konsumentów trafiło więcej mięsa drobiowego z certyfikatem jakości QAFP, którym objęte jest kulinarne mięso z piersi kurczaka i indyka oraz tuszki i elementów młodej polskiej gęsi owsianej. System Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP) powstał, by wnieść nową jakość na rynek drobiarski. Jego istotą są wysokie standardy przestrzegania wymogów sanitarnych i jakościowych, czyli ścisła kontrola na każdym etapie produkcji i dystrybucji.
Prawo do wspólnego znaku towarowego QAFP przysługuje obecnie 11 zakładom w całym kraju. Mięso drobiowe z certyfikatem QAFP można kupić między innymi w sieciach Simply Market, Real, Piotr i Paweł, Auchan, Makro, Carrefour, E.Leclerc oraz Selgros Cash&Carry. Już ponad 70% badanych konsumentów deklaruje chęć kupowania mięsa ze znakiem QAFP (na podstawie badań przeprowadzonych dla
Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej przez MillwardBrown SMG/KRC w marcu 2013 r.).
– Bardzo się cieszę, że do odbiorców trafia coraz więcej mięsa ze znakiem jakości QAFP. Drób QAFP jest sprawdzonym produktem, a certyfikat QAFP jest gwarancją dobrego wyboru – mówi Maciej Przyborski, wiceprezes Krajowej Rady Drobiarskiej, która jest inicjatorem opracowania certyfikatu QAFP.
***
Celem kampanii „Nowa Jakość w drobiarstwie” promowanej hasłem „Sprawdzony drób” jest poinformowanie konsumentów o Programie Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (Quality Assurance for Food Products), a przez to uwrażliwienie na wysoką jakość mięsa, którą gwarantuje znak QAFP. Kampania informuje, że system QAFP określa standardy produkcji mięsa drobiowego, obejmujące zasady żywienia, w tym całkowity zakaz stosowania antybiotyków, hormonów i stymulatorów wzrostu, kontrolę na każdym etapie produkcji oraz ochronę dobrostanu zwierząt i środowiska naturalnego. Głównym przekazem kampanii jest uświadomienie, że kupowanie mięsa drobiowego ze znakiem QAFP, daje gwarancję wysokiej jakości i bezpieczeństwa.
8807737
1