Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rośnie produkcja mięsa drobiowego

5 stycznia 2016
Coraz więcej mięsa drobiowego trafia do odbiorców w Polsce i na świecie. Rośnie także liczba podmiotów zajmujących się produkcją, dystrybucją i sprzedażą w systemie QAFP (Quality Assurance for Food Products).

W 2013 roku wzrosło spożycie mięsa drobiowego w kraju. Według przewidywań Agencji Rynku Rolnego w 2013 roku przeciętny konsument spożył nawet 27,5 kg tego mięsa, czyli o 1 kg więcej niż w roku poprzednim („Biuletyn Informacyjny ARR”, nr 2/2013). Tendencje wzrostowe zaobserwować można było także w przypadku eksportu. Jak wynika z danych wstępnych Ministerstwa Rolnictwa i
Rozwoju Wsi („Rynek Mięsa Drobiowego”, Nr 48/2013 z 5 grudnia 2013 r.), w okresie od stycznia do września 2012 roku krajowy eksport sięgnął 382 294 ton mięsa drobiowego, natomiast w tym samym okresie w roku 2013 wyeksportowano już 414 768 ton tego produktu. Największymi odbiorcami mięsa drobiowego byli w 2013 roku Niemcy, Wielka Brytania i Republika Czeska.

W 2013 roku do konsumentów trafiło więcej mięsa drobiowego z certyfikatem jakości QAFP, którym objęte jest kulinarne mięso z piersi kurczaka i indyka oraz tuszki i elementów młodej polskiej gęsi owsianej. System Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP) powstał, by wnieść nową jakość na rynek drobiarski. Jego istotą są wysokie standardy przestrzegania wymogów sanitarnych i jakościowych, czyli ścisła kontrola na każdym etapie produkcji i dystrybucji.

Prawo do wspólnego znaku towarowego QAFP przysługuje obecnie 11 zakładom w całym kraju. Mięso drobiowe z certyfikatem QAFP można kupić między innymi w sieciach Simply Market, Real, Piotr i Paweł, Auchan, Makro, Carrefour, E.Leclerc oraz Selgros Cash&Carry. Już ponad 70% badanych konsumentów deklaruje chęć kupowania mięsa ze znakiem QAFP (na podstawie badań przeprowadzonych dla
Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej przez MillwardBrown SMG/KRC w marcu 2013 r.).

– Bardzo się cieszę, że do odbiorców trafia coraz więcej mięsa ze znakiem jakości QAFP. Drób QAFP jest sprawdzonym produktem, a certyfikat QAFP jest gwarancją dobrego wyboru – mówi Maciej Przyborski, wiceprezes Krajowej Rady Drobiarskiej, która jest inicjatorem opracowania certyfikatu QAFP.

***

Celem kampanii „Nowa Jakość w drobiarstwie” promowanej hasłem „Sprawdzony drób” jest poinformowanie konsumentów o Programie Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (Quality Assurance for Food Products), a przez to uwrażliwienie na wysoką jakość mięsa, którą gwarantuje znak QAFP. Kampania informuje, że system QAFP określa standardy produkcji mięsa drobiowego, obejmujące zasady żywienia, w tym całkowity zakaz stosowania antybiotyków, hormonów i stymulatorów wzrostu, kontrolę na każdym etapie produkcji oraz ochronę dobrostanu zwierząt i środowiska naturalnego. Głównym przekazem kampanii jest uświadomienie, że kupowanie mięsa drobiowego ze znakiem QAFP, daje gwarancję wysokiej jakości i bezpieczeństwa.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę