W 2013 r. na eksport poszło ponad 2,5 mln hl piwa, czyli o ponad 360 tys. hl (16,7 proc.) więcej niż rok wcześniej, podaje GUS. Za granicę trafiają nie tylko marki największych graczy, pisze "Rzeczpospolita".
Sporo markowych trunków kupuje Polonia. Ale nie tylko.
Nasze piwa poszukiwane są przez koneserów, którzy szukają ciekawych produktów i smaków z importu - mówi Andrzej Olkowski, szef Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. Jak dodaje, jednocześnie duży udział w eksporcie mają tanie produkty dla sieci dyskontowych i pod własnymi markami.
Polskie piwa mają potencjał, by zdobywać zagraniczne rynki - ocenia z kolei Maciej Chołdrych, ekspert piwny, szef firmy piwoznawcy.pl. Popularne marki są dobrej jakości i zdobywają nagrody w międzynarodowych konkursach, a ich atutem jest także pochodzenie z kraju kojarzonego z naturalną żywnością - wskazuje.
Ale gorzej niż eksport wypadła sprzedaż w kraju. Wg Związku Browary Polskie w porównaniu z 2012 r. spadła ona o 2,2 proc., do ok. 37 mln hl.
A jak może być w 2014? Perspektywa wspólnego przeżywania w pubach emocji sportowych zw. z mundialem w Brazylii, plus sprzyjająca pogoda może wpłynąć na poprawę naszych wyników o ok. 1 proc. - przewiduje Danuta Gut z Browarów Polskich.