W piśmie skierowanym do rzecznika praw obywatelskich przedstawiciele resortu finansów wyjaśnili problemy dotyczące akcyzy na używane auta sprowadzane z innych krajów UE. Jak podkreślono, podatkowi temu podlegają wszystkie samochody osobowe niezarejestrowane w kraju bez względu na ich pochodzenie, tj. czy pochodzą z importu, z nabycia wewnątrzwspólnotowego bądź są produkcji krajowej.
Jest to kryterium gwarantujące takie samo traktowanie samochodów, niezależnie od miejsca ich pochodzenia. W konsekwencji podatek akcyzowy jest nakładany według tych samych reguł, które nie dyskryminują aut pochodzących spoza Polski ani nie preferują produkcji krajowej - podkreślono.
Jednocześnie przypomniano o obniżonych stawkach akcyzy dla niektórych samochodów, które wynikają z rozporządzenia ministra finansów. Przyczyną zastosowania niższej stawki na samochody mające do dwóch lat nie jest próba traktowania w uprzywilejowany sposób produkcji krajowej, lecz jedynie próba zachęty do zakupu nowszych aut wyprodukowanych w kraju i tu kupionych, jak również sprowadzanych do Polski. Dodatkową przesłanką do różnicowania wysokości stawek były względy środowiskowe, wiek samochodów i pojemność silnika.
Ministerstwo Finansów uważa że stawianie tezy iż niezgodności polskiej ustawy akcyzowej z prawem traktatowym jest przedwczesne. Dlatego rozpoczęto prace nad projektem ustawy przewidującej wprowadzenie rocznego podatku od samochodów osobowych. Rozwiązanie to wzorowane jest na projekcie unijnej dyrektywy.