W środę, 5 marca w Ministerstwiew Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej odbyła się konferencja prasowa na temat restrukturyzacji sektora stoczniowego.
Jerzy Hausner, wiceminister Jacek Piechota oraz prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Arkadiusz Krężel prezentowali założenia konsolidacji sektora stoczniowego.
Aby trwale unormować sytuację w sektorze oraz przeciwdziałać ewentualnym upadłościom kluczowych firm proponujemy konsolidację sektora poprzez utworzenie grupy kapitałowej skupionej wokół ARP – mówił Arkadiusz Krężel. Konsolidacja ma polegać na skupieniu wokół ARP grupy kapitałowej oraz na pomocy dla całego sektora na zasadach podobnych do realizowanych z powodzeniem wobec Stoczni Szczecińskiej Nowa Sp. z o.o. tłumaczył prezes Krężel.
Nasze propozycje działań w stosunku do sektora są systematycznie przedkładane parterom, tak więc ten plan jest znany wszystkim udziałowcom. Będziemy przeprowadzać pilne działania aby uzyskać zgodę Rady Nadzorczej – mówił minister Hausner.
Elementy, które przemawiają za konsolidacją sektora wokół ARP to możliwość maksymalnie efektywnego wykorzystania pomocy publicznej jaka musi być udzielona, wykorzystanie wiarygodności ARP do odblokowania finansowania sektora, przeprowadzenie kompleksowej restrukturyzacji organizacyjnej i finansowej firm, prowadzenie wspólnej strategii rynkowej oraz wspólne uczestnictwo w targach i wystawach. W tym kontekście ważne jest również współdziałanie w zakresie produkcji i sprzedaży oraz wyposażenia statków, logistyki, w zakresie prowadzenia prac rozwojowych dla stoczni i otoczenia kooperacyjnego.
Etap I zakłada, że w celu konsolidacji zostanie utworzona grupa kapitałowa na bazie ARP S.A., poprzez wniesienie do ARP S.A. przez Skarb Państwa pakietów udziałów posiadanych w Stoczni Gdynia S.A. i H.Cegielskim Poznań S.A.. Podmioty te oraz Stocznia Szczecińska Nowa Sp. z o.o., w której ARP S.A. posiada obecnie ok. 90% udziałów stworzyłyby grupę kapitałową będącą częścią portfela inwestycyjnego ARP S.A. o wspólnej strategii działania w zakresie rozwoju rynku, produkcji oraz organizacji finansowania działalności gospodarczej, tłumaczył prezes ARP.
Jak zakłada dokument „Kierunkowe działania zmierzające do stabilizacji i rozwoju sektora stoczniowego w Polsce” tworzenie grupy kapitałowej powinno być skorelowane z przeprowadzeniem radykalnego programu restrukturyzacji Grupy Stoczni Gdynia S.A. oraz H. Cegielski Poznań S.A.
Inne istotne działania wpływające na strukturę własnościową sektora stoczniowego to zakup przez ARP lub SSN udziałów w istotnych firmach sektora od syndyka masy upadłościowej Stoczni Szczecińskiej Porta Holding S.A. takich jak: Towimor Toruń, Nord, Porta Styl i Porta Transport oraz działania zmierzające do poprawy sytuacji dostawców stoczni lub HCP Poznań. Działania te będą realizowane głównie w drodze pomocy ARP dla tych firm w pozyskiwaniu finansowania najczęściej w formie poręczeń ARP udzielanym bankom kredytującym.
Etap II zakłada, że w przypadku skutecznego wdrożenia procesów restrukturyzacyjnych w Grupie Stoczni Gdynia oraz Zakładach H. Cegielskiego przewiduje się wyodrębnienie z ARP S.A. odrębnego podmiotu, który będzie koordynował działania w ramach sektora stoczniowego w Polsce. ARP będzie poszukiwać inwestorów zainteresowanych kapitałowym zaangażowaniem w tym podmiocie koordynującym i kontrolującym przemysł stoczniowy.
Polski przemysł stoczniowy, obejmuje zarówno budowę, jak i remonty statków. Udział produkcji sprzedanej branży budowy i remontów statków ogółem w produkcji sprzedanej przemysłu w 2001 r. stanowił ponad 1,4%, a udział pracujących w sektorze do liczby zatrudnionych ogółem w przemyśle wynosił 1,7%. Jest to sektor o dużych możliwościach eksportowych. Ponad 90% przychodów ze sprzedaży jest osiąganych w ramach eksportu, co jest ewenementem w krajowym przemyśle. Przemysł okrętowy jest trzecią branżą wśród polskich eksporterów – jego udział w wolumenie eksportu wyrobów przemysłowych w 2001 r. stanowił 5,2%.
Polska jest piątym na świecie i drugim w Europie producentem statków handlowych po Japonii, Korei Południowej, Chinach i Niemczech (pod względem wielkości portfela zamówień jest na czwartym miejscu na świecie i pierwszym w Europie).
Budowa i remont statków dają zatrudnienie w regionach nadmorskich, bezpośrednio w stoczniach produkcyjnych i remontowych dla 25 tys. osób. Około 800 polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych jest związanych umowami kooperacyjnymi ze stoczniami. Szacuje się, iż 130 do 140 tys. osób pracuje w kraju na rzecz polskiego przemysłu stoczniowego.