Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Reklamę piwa zobaczymy dopiero po 23

5 stycznia 2016
Ministerstwo Zdrowia chce, by reklama piwa była emitowana w telewizji czy radiu dopiero po godzinie 23.
Na stadionach piłkarskich nie będzie można sprzedawać piwa – wynika z projektu nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który przygotowało Ministerstwo Zdrowia. Zmiany te zostały już skierowane na posiedzenie Rady Ministrów.

Euro bez piwa

Resort zdrowia daje w ten sposób wyraźny sygnał, że na Euro 2012 kibice nie napiją się piwa. Na takich imprezach w Polsce będzie zabronione podawanie tego trunku. Tymczasem na poprzednich mistrzostwach Europy kibice mogli skosztować piwa w trakcie kibicowania swoim drużynom. Tak też było na innych turniejach piłkarskich.

Adam Olkowicz, przewodniczący Zespołu ds. Euro 2012, wyjaśnia, że co do zasady na meczach podaje się piwo niskoprocentowe w plastikowych kubkach.

– Na mistrzostwach świata w RPA piwo podawane było w plastikowych butelkach. W momencie sprzedaży była odkręcana nakrętka, by pełną butelką nie można było np. rzucić – mówi Adam Olkowicz.

Resort zdrowia chce też, by reklama piwa była emitowana w telewizji czy radiu dopiero po godzinie 23. Jest to o trzy godziny później niż dzisiaj. Resort zdrowia powraca tym samym do rozwiązań, które obowiązywały jeszcze w 2003 r.

Reklama szkodzi młodym

Przesunięcia godzin, w jakich zostaną wyświetlone reklamy piwa, ministerstwo tłumaczy koniecznością walki ze spożyciem alkoholu przez młodzież. Resort wskazuje na badania z innych państw, które pokazują, że emisja reklamy tego trunku wiąże się z większym spożyciem alkoholu przez młode osoby. W Polsce związku reklamy ze spożyciem piwa nikt jednak nie zbadał.

Zdaniem Pawła Kwiatkowskiego, dyrektora ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej, ograniczenia reklam nie spowodują zmniejszenia konsumpcji alkoholu przez młode osoby.

Młodzież nie ogląda telewizji

– Młodzież wieczorami siedzi w internecie, a nie przed telewizorem. Decyzje o piciu podejmuje nie pod wpływem reklam, lecz presji rówieśników. Szkoda, że państwo proponuje takie rozwiązania, mimo że wcale nie dba o przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu młodzieży i nie czyni najmniejszych wysiłków dla choćby minimalnego jego przestrzegania – mówi Paweł Kwiatkowski. Dodaje, że państwo nie prowadzi żadnej kompleksowej akcji edukacyjnej adresowanej do młodzieży.

– Jedyne kampanie edukacyjne w sklepach prowadzą wyłącznie browary w bliskiej współpracy z policją – podkreśla Paweł Kwiatkowski.

Projekt określa jednak, że jedynie w trakcie transmisji sportowych imprez masowych nie będzie obowiązywała godzina emisji reklamy piwa.

Zgodnie z projektem piwa nie będzie też można sprzedawać na basenach i kąpieliskach. Zostanie wprowadzony zakaz pływania łódkami czy kajakami po spożyciu alkoholu.

2500 zł wyniesie grzywna za pływanie łódką w stanie nietrzeźwości

Jakie będą najważniejsze zmiany

- reklama piwa w telewizji po 23

- w sklepach pojawi się informacja, że sprzedawca ma prawo żądać okazania dowodu osobistego przy zakupie alkoholu

- zakaz handlu alkoholem na imprezach sportowych i stadionach

- alkoholu nie będzie można kupić także na kąpieliskach

- zabronione będzie pływanie łódkami, kajakami czy żaglówkami po spożyciu alkoholu

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę