Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Regionalne konflikty

14 października 2005

Polska wciąż nie ma ani jednego zarejestrowanego i chronionego produktu regionalnego. I nic nie wskazuje na to, że ta sytuacja szybko się zmieni.

Współpraca między rządem a producentami delikatnie mówiąc nie układa się. Przyczyną konfliktu stała się inauguracja 2 letniej kampanii informacyjnej, która ma zaznajomić producentów i konsumentów z unijnym system oznaczeń i ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych. Zdaniem Izby Produktu Regionalnego z półtora miliona dolarów, które będą wydane na kampanię można byłoby zrobić większy pożytek. Tymczasem skorzystają z niej tylko zagraniczni wytwórcy żywności, którzy już dawno zarejestrowali swoje produkty.

Zdaniem ministerstwa rolnictwa kampania informacyjna jest potrzebna. Niewielka liczba chętnych do rejestracji produktów regionalnych świadczy o tym, że wiedza na ten temat jest zbyt mała. Resort przypomina także, że inicjatywa i wszystkie procedury związane z rejestracją należą już do samych producentów.

Fakty są jednak takie, że do tej pory w Polsce zidentyfikowano 700 produktów regionalnych, a o rejestrację ubiegają się tylko oscypek, bryndza, miód wrzosowy oraz 4 rodzaje staropolskiego miodu pitnego. Zdaniem producentów takich smakołyków problem leży po stronie niedoskonałego i niesprzyjającego prawa, które utrudnia im działanie.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę