Komisja ds. rolnictwa Parlamentu Europejskiego30 września pozytywnie zaopiniowała projekt reformy Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2014-2020 . Teraz projekt reformy WRP czeka jeszcze na akceptacje euro deputowanych. Nastąpi to najprawdopodobniej na listopadowej sesji Parlamentu Europejskiego.
- Prace nad reformą WRP trwają już ponad trzy lata. Tak jako to zazwyczaj bywa w UE, przyjęte dziś rozwiązania są kompromisem, gdzie każda ze stron musiała z czegoś ustąpić, aby coś osiągnąć ze swoich priorytetów. Najważniejsze jest to, że zbliżamy się do końca tej długiej drogi. Rolnicy potrzebują stabilności, aby móc planować i przystosować się do nowej sytuacji – mówi Czesław Siekierski , poseł do Parlamentu Europejskiego (PSL), wiceprzewodniczący Komisji Rolnictwa Parlamentu Europejskiego.
Najważniejsze założenia przegłosowanej reformy to: uzależnienie 30% dopłat bezpośrednich od spełnienia wymogów proekologicznych, tylko częściowa redukcja różnicy w płatnościach bezpośrednich pomiędzy państwami UE do 2020 roku oraz skierowanie płatności do "aktywnych rolników".
Jak informuje Parlament Europejski otrzymanie przez rolnika 30 proc. dopłat uzależnione będzie od konieczności dywersyfikacji upraw, utrzymywania użytków zielonych i wygospodarowania obszarów proekologicznych lub stosowania innych "równoważnych" środków. Niespełnienie powyższych kryteriów skutkować będzie przez dwa pierwsze lata (2015-2016) redukcją płatności o 30 %, natomiast w latach kolejnych redukcja obejmie równowartość 120 i 125 % tej kwoty, co wiąże się ze stratą ponad 30% dopłat. Wymogi powyższe zaczną obowiązywać od roku 2015. Nowe zasady nie będą obowiązywać w roku 2014 r., który będzie rokiem przejściowym.
Ponadto wprowadzono obligatoryjny obowiązek przeznaczenia 30% środków z II filara ( Program Rozwoju Obszarów Wiejskich) na cele środowiskowe i klimatyczne.
Natomiast w kwestii płatności bezpośrednich państwa członkowskie, w których płatności nie osiągają 90 % średniej unijnej, zredukują w latach 2015-2020 o jedną trzecią różnicę między obecnym poziomem płatności a poziomem 90% średniej unijnej. Oznacza to brak wyrównania dopłat, a w przypadku Polski będzie to niewielki wzrost płatności. Obowiązkowe będzie też wspieranie młodych rolników poniżej 40. roku życia. Mają oni otrzymywać o 25 proc. więcej dopłat rolnych przez pierwsze 5 lat. Płatność ta obejmować by miała pierwsze 25-90 ha. Na ten cel kraje UE będą przeznaczać 2 proc. koperty krajowej. Ponadto kraje, otrzymujące dopłaty na poziomie poniżej 90 proc. średniej UE, będą mogły przesuwać do 25 proc. środków z II filaru WPR na dopłaty bezpośrednie. Z dopłat wykluczono tereny nieżytkowane rolniczo: m.in. lotniska, pola golfowe i boiska, do których w wyniku luk prawnych w obowiązującym prawodawstwie Wspólnotowym , można było otrzymywać płatności bezpośrednie.
Uzgodniono też mechanizm redukcji płatności, zgodnie z którym rolnikom, których roczna suma płatności przekracza 150 tys. euro dopłat, nadwyżka będzie redukowana o 5 proc. Dopuszczono także, w odniesieniu do regionów najsłabiej rozwiniętych i najbardziej oddalonych, możliwość współfinansowania projektów w ramach programu rozwoju wsi na poziomie 85 proc.
6823721
1