Krajowa Izba Gospodarcza przedstawiła w poniedziałek wyniki przeprowadzonego w lutym badania stanu przygotowania polskich przedsiębiorstw do wymogów unijnych i konkurencji na rynku europejskim. Podobne ankiety prowadzane są we wszystkich krajach kandydujących do Unii Europejskiej. W maju Europejskie Stowarzyszenie Izb Przemyslowo-Handlowych, które koordynuje badania, przedstawi wyniki w Brukseli. Ankiety zostaną powtórzone w dniu poszerzenia Unii – 1 maja 2004 roku.
Z raportu wynika, że 37% polskich przedsiębiorców, praktycznie nie ma żadnej informacji na temat unijnego ustawodawstwa, a ponad 6% nie jest nim zainteresowanych. Ci ostatni tłumaczą, że prawo europejskie ich nie dotyczy, ponieważ swą działalność ograniczą do rynku polskiego. Z roku na rok takich firm jest jednak coraz mniej. Prawie połowa badanych twierdzi, że częściowo zna dotyczące ich prawo europejskie, ale tylko 8% zapewnia, że zna istotne dla nich unijne przepisy.
Przedsiębiorcy krytycznie oceniają też poziom własnych wysiłków na rzecz uzyskania informacji o Unii Europejskiej. Ponad połowa – 59% – przyznaje, że nie stara się wystarczająco, by dowiedzieć się jak najwięcej o unijnych przepisach.
To efekt trudnej sytuacji gospodarczej, zagonienia, braku czasu i energii. Część przedsiębiorców nie ma świadomości jak ważne jest dostosowanie się do regulacji prawnych rynku unijnego – mówi Marek Kłoczko, sekretarz generalny Krajowej Izby Gospodarczej. Według wyników raportu, informacji o UE przedsiębiorcy najchętniej szukają w Internecie. Aż 60% badanych nie wie, że w ministerstwach można uzyskać wiarygodną informację lub krytycznie ocenia informacje rządowe na temat Unii.
Z raportu wynika, że 82% przedsiębiorstw popiera wejście Polski do Unii Europejskiej (w ubiegłym roku 92%), ale 60% nie rozpoczęło jeszcze przygotowań do wdrażania dyrektyw europejskich. Po wejściu do unii przedsiębiorcy spodziewają się przede wszystkim twardszej konkurencji, ale liczą też na poprawę warunków prowadzenia biznesu (31%). Prawie polowa firm optymistycznie lub bardzo optymistycznie ocenia perspektywy biznesu po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Niemal jedna trzecia przedsiębiorców to pesymiści lub skrajni pesymiści.
Według dodatkowej oceny przedsiębiorców, ponad 50% badanych uważa, że w Polsce nie ma klimatu dla działalności gospodarczej. Tylko 14% przedsiębiorców jest zdania, że w naszym kraju jest dobry klimat do prowadzenia działalności biznesowej.