Wszystko wskazuje na to, że znacznie wzrastają szanse na uchwalenie tak długo oczekiwanej ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Według informacji uzyskanych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w najbliższych dniach projekt ustawy będzie przedmiotem prac Komitetu Rady Ministrów, a następnie - Rady Ministrów. Aktualnie projekt znajduje się jeszcze w ostatniej fazie niezbędnych uzgodnień międzyresortowych.
Przygotowywana ustawa po wejściu w życie będzie regulowała – zgodnie z brzmieniem art. 1. projektu - tworzenie, zadania, zasady finansowania, organizację i funkcjonowanie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Celem tworzonych funduszy promocji ma być wspieranie marketingu rolnego i wzrostu spożycia poszczególnych grup produktowych. Projekt ustawy przewiduje utworzenie 7 funduszy dla różnych grup produktowych. Określa on ponadto ścisłe zasady naliczania i odprowadzania składek na poszczególne fundusze.
I tak - mają powstać następujące fundusze i związane z tymi funduszami zasady naliczania składek:
a) Fundusz Promocji Mleka – tworzony ze składek w wysokości 0,001 zł od każdego kilograma skupionego mleka;
b) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego – tworzony ze składek w wysokości 0,3 zł od każdej ubitej lub wywiezionej poza terytorium kraju sztuki trzody chlewnej;
c) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Końskiego i Owczego – tworzony ze składek w wysokości 4 zł od każdej ubitej lub wywiezionej poza terytorium kraju sztyki bydła lub cielęcia oraz 10 zł od każdej sztuki żywca końskiego i 1 zł od jednej sztuki jagnięcia lub owcy;
d) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych – tworzony ze składek w wysokości 0,1% wartości netto zbóż przeznaczonych na cele konsumpcyjne przetworzonych lub wywiezionych poza terytorium kraju;
e) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw – tworzony ze składek w wysokości 0,1% ich wartości netto;
f) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego – tworzony ze składek w wysokości 0,0003 zł od każdego kilograma wagi żywej drobiu ubitego lub wywiezionego poza terytorium kraju;
g) Fundusz Promocji Ryb – tworzony ze składek w wysokości 0,1% wartości netto ryb wytworzonych, skupionych lub sprzedanych.
Warto podkreślić, że fundusze promocji – pomimo, że będą zasilane przez podmioty z danej branży - nie mogą wspierać poszczególnych producentów. Wsparcie może dotyczyć sektorowych działań mających na celu informowanie o jakości, wartościach odżywczych i cechach danej grupy produktowej, promowanie spożywania tych produktów, organizowanie udziału w targach i wystawach, badania rynku danej grupy produktowej, badania naukowe i prace rozwojowe oraz szkolenia.
Jednym z głównych argumentów przemysłu rolno-spożywczego wysuwanych w związku z tworzeniem takich funduszy jest możliwość uzyskania dzięki ustawie lepszych warunków do wykorzystywania unijnego instrumentu wsparcia promocji produktów rolnych na rynkach unijnych i pozaunijnych. Instrument ten daje możliwość dofinansowania aż w 80% (a w niedalekiej przyszłości być może nawet w 90%!) branżowych kampanii promocyjnych na rynkach zagranicznych. Obecnie, przy braku odgórnie zaprogramowanych funduszy gromadzących owe brakujące 20% (lub 10%) środków, przygotowywanie wysokobudżetowych akcji marketingowych przez poszczególne organizacje branżowe jest bardzo utrudnione. Instrumentem promocji produktów rolno-spożywczych w imieniu Komisji Europejskiej administruje w naszym kraju Agencja Rynku Rolnego.
8278997
1