Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Promocja produktów rolno-spożywczych będzie wspierana ustawowo

17 grudnia 2008
Wszystko wskazuje na to, że znacznie wzrastają szanse na uchwalenie tak długo oczekiwanej ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Według informacji uzyskanych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi w najbliższych dniach projekt ustawy będzie przedmiotem prac Komitetu Rady Ministrów, a następnie - Rady Ministrów. Aktualnie projekt znajduje się jeszcze w ostatniej fazie niezbędnych  uzgodnień międzyresortowych.

Przygotowywana ustawa po wejściu w życie będzie regulowała – zgodnie z brzmieniem art. 1. projektu  - tworzenie, zadania, zasady finansowania, organizację i funkcjonowanie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. Celem tworzonych funduszy promocji ma być wspieranie marketingu rolnego i wzrostu spożycia poszczególnych grup produktowych. Projekt ustawy przewiduje utworzenie 7 funduszy dla różnych grup produktowych. Określa on ponadto ścisłe zasady naliczania i odprowadzania składek na poszczególne fundusze.

I tak - mają powstać następujące fundusze i związane z tymi funduszami zasady naliczania składek:

a) Fundusz Promocji Mleka – tworzony ze składek w wysokości 0,001 zł od każdego kilograma skupionego mleka;

b) Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego – tworzony ze składek w wysokości 0,3 zł od każdej ubitej lub wywiezionej poza terytorium kraju sztuki trzody chlewnej;

c) Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Końskiego i Owczego – tworzony ze składek w wysokości 4 zł od każdej ubitej lub wywiezionej poza terytorium kraju sztyki bydła lub cielęcia oraz 10 zł od każdej sztuki żywca końskiego i 1 zł od jednej sztuki jagnięcia lub owcy;

d) Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych – tworzony ze składek w wysokości 0,1% wartości netto zbóż przeznaczonych na cele konsumpcyjne przetworzonych lub wywiezionych poza terytorium kraju;

e) Fundusz Promocji Owoców i Warzyw – tworzony ze składek w wysokości 0,1% ich wartości netto;

f) Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego – tworzony ze składek w wysokości 0,0003 zł od każdego kilograma wagi żywej drobiu ubitego lub wywiezionego poza terytorium kraju;

g) Fundusz Promocji Ryb – tworzony ze składek w wysokości 0,1% wartości netto ryb wytworzonych, skupionych lub sprzedanych.

Warto podkreślić, że fundusze promocji – pomimo, że będą zasilane przez podmioty z danej branży - nie mogą wspierać poszczególnych producentów. Wsparcie może dotyczyć sektorowych działań mających na celu informowanie o jakości, wartościach odżywczych  i cechach danej grupy produktowej, promowanie spożywania tych produktów, organizowanie udziału w targach i wystawach, badania rynku danej grupy produktowej, badania naukowe i prace rozwojowe oraz szkolenia.

Jednym z głównych argumentów przemysłu rolno-spożywczego wysuwanych w związku z  tworzeniem takich funduszy jest możliwość uzyskania  dzięki ustawie lepszych warunków do wykorzystywania unijnego instrumentu wsparcia promocji produktów rolnych na rynkach unijnych i pozaunijnych. Instrument ten daje możliwość dofinansowania aż w 80% (a w niedalekiej przyszłości być może nawet w 90%!) branżowych kampanii promocyjnych na rynkach zagranicznych. Obecnie, przy braku odgórnie zaprogramowanych funduszy gromadzących owe brakujące 20% (lub 10%) środków,  przygotowywanie wysokobudżetowych akcji marketingowych przez poszczególne organizacje branżowe jest bardzo utrudnione. Instrumentem promocji produktów rolno-spożywczych w imieniu Komisji Europejskiej administruje w naszym kraju Agencja Rynku Rolnego.

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę